Systembolagets årsstämma: Rekordstarkt stöd för Systembolaget

Allt fler gillar Systembolaget, kunderna har blivit ännu nöjdare. Systembolagets försäljning ökar samtidigt som svenskarnas konsumtion ligger på samma nivå som tidigare. Det framgick vid Systembolagets årsstämma idag. Vid stämman omvaldes Cecilia Schelin Seidegård till ordförande i Systembolagets styrelse.

Sedan 2001 mäter SIFO på uppdrag av Systembolaget svenska folkets inställning till alkoholmonopolet. Under 2009 svarade i genomsnitt 66 procent ja på frågan om Systembolaget ska behålla sin ensamrätt på försäljning av starköl, vin och sprit. Det är en ökning med 17 procentenheter sedan mätningarna började. – Svenska folket uppskattar alltmer fördelarna med vårt uppdrag att sälja alkohol utan vinstintresse. Men god service och en hög kunskap bland våra medarbetare är naturligtvis också avgörande faktorer för att våra kunder är så nöjda, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger. Systembolaget genomför årligen undersökningar där kunderna ombeds svara på vad de tycker om Systembolagets service och samhällsansvar. 2009 tillfrågades 60 000 kunder och nöjdheten ökade under året från 77 till 78. Sedan 2001 har det så kallade nöjd kund-index ökat med sju enheter från 71 till 78. ÖKAD FÖRSÄLJNING MEN OFÖRÄNDRAD KONSUMTION Systembolagets försäljning under 2009 ökade med 7,8 procent mätt i ren alkohol jämfört med 2008. Detta samtidigt som den totala alkoholkonsumtionen låg kvar på samma nivå enligt Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning (SoRAD) vid Stockholms Universitet. Systembolagets andel av försäljningen (inklusive folköl och restaurang) var 2009 62 procent jämfört med 57 procent 2008. Antalet kunder ökade under 2009 med nära sex procent, från 108 miljoner till drygt 114 miljoner kunder. – Ökningen under 2009 beror till stor del på att fler och fler svenskar väljer att göra sina inköp på Systembolaget istället för genom andra inköpskanaler. Men vi får också fler kunder från våra grannländer, säger vd Magdalena Gerger. CSR I DET STRATEGISKA ARBETET I tillägg till det alkoholpolitiska uppdraget har Systembolaget även utvecklat sitt CSR-arbete, det vill säga det sociala, miljömässiga och etiska ansvaret. Systembolaget har under året bland annat uppdaterat sina etiska riktlinjer och påbörjat ett nordiskt CSR-samarbete med Alko i Finland och Vinmonopolet i Norge med flera. Målsättningen är att skapa en dryckesleverantörskedja som ligger i framkant när det gäller hållbarhet. Det nära samarbetet över nationsgränserna ger även möjlighet att utveckla den globala dryckesindustrins hållbarhetsarbete. RESULTAT Systembolagets resultat för 2009 uppgick till 467 miljoner kronor före skatt jämfört med 833 miljoner kronor 2008. Det höga resultatet 2008 berodde då främst på resultatet av försäljningen av Systembolaget Fastigheter AB. VID STÄMMAN UTSÅGS FÖLJANDE STYRELSE: • Cecilia Schelin Seidegård, ordförande (omval) • Gert Karnberger, vice ordförande (omval) • Sven Andréasson, expert, Statens Folkhälsoinstitut (omval) • Johan Gernandt, advokat (omval) • Carl B Hamilton, riksdagsman (omval) • Lena Furmark Löfgren, vd Caritea AB (omval) • Annika Nilsson, förbundssekreterare ABF (omval) • Kerstin Wigzell, fd generaldirektör (omval) Systembolagets ansvarsredovisning 2009 finns på www.systembolaget.se Tryckta exemplar kan beställas via kundtjanst@systembolaget.se eller tfn 0771-83 83 00. FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA GÄRNA: Press- och informationschef Lennart Agén, tfn 070- 245 0047 eller press@systembolaget.se