Systembolagets försäljning första kvartalet 2010: Fler kunder väljer Systembolaget

Systembolagets försäljning, mätt i ren alkohol, ökade under första kvartalet med 8,4 procent, jämfört med motsvarande period 2009. Även antalet kundbesök ökade under denna period med 4,8 procent till 26,2 miljoner.

För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen (i liter) enligt följande: Förändring jämfört med motsvarande period 2009 (procent)* Vin + 9,4 Starköl + 7,0 Cider/Blanddrycker + 6,4 Sprit + 7,7 Totalt ren alkohol + 8,4 Alkoholfritt + 19,9 * Förändringen jämfört med motsvarande period förra året är kalenderkorrigerad. – Fler och fler svenskar väljer att handla i Systembolagets butiker, detta bekräftas av att antalet kunder ökade med nästan 5 procent under första kvartalet. Vi ser inga tecken på att svenskarnas totala alkoholkonsumtion skulle öka. Vi ser snarare att en större del av alkoholförsäljningen flyttat från andra inköpsställen till Systembolaget, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget. Detta stämmer också med den senaste mätningen från SoRAD* som visar att den totala alkoholkonsumtionen i Sverige ligger still. Fortsatt omfattande gränshandel Gränshandeln fortsätter öka, mätt i ren alkohol är ökningen 11,7 procent jämfört med första kvartalet 2009. Ökningen är störst i gränsbutikerna mot Finland, men även gränsbutikerna mot Norge samt systembutikerna i Skåne ökar. Gränshandeln står för 28 procent av den totala förändringen under perioden. Ålderskontrollen fortsatt hög Systembolaget genomför löpande ålderskontroller i butikerna. Under första kvartalet efterfrågades legitimation i 94 procent av testköpen, samma resultat som första kvartalet 2009. Sammanlagt gjordes 1 248 testköp av personer mellan 20 och 25 år. Ökad positiv inställning till Systembolaget Löpande görs opinionsmätningar över hur stor andel av Sveriges befolkning som vill behålla Systembolaget i dess nuvarande form. Under första kvartalet var 65 procent positiva, jämfört med 64 procent samma period 2009. Även kunderna är nöjda med Systembolaget. NöjdKundIndex (NKI) visar under första kvartalet ett resultat på 78 av max 100. Ingen kvartalsmätning gjordes förra året, men resultatet är samma som året 2009. Alkoholfritt och ekologiska produkter populära Alkoholfritt är den varugrupp som ökar mest, hela 20 procent. Fler kunder väljer också ekologiska produkter, vilka ökar med 24 procent. – Att försäljningen av alkoholfria och ekologiska produkter ökar så kraftigt visar att fler och fler bryr sig om sin hälsa och om vår miljö. Vi räknar med en fortsatt efterfrågan och jobbar aktivt för att erbjuda våra kunder ännu fler produkter, säger vice vd/inköpsdirektör Marie Nygren. Sydafrika befäster sin ställning som det land Systembolagets kunder köper mest vin från. Försäljningen av dessa viner ökade med 33 procent till en marknadsandel på 23 procent. Inför sommaren Svenskarnas ökade intresse för roséviner de senaste åren kommer att bestå även om ökningen i år inte kommer bli lika stor som tidigare. Likaså ökar våra kunders intresse för öl från mikro-bryggerier. Mer statistik Se www.systembolaget.se, Om Systembolaget/Försäljningsstatistik För ytterligare information, kontakta: Lennart Agén, presschef, telefon 070-245 00 47 eller press@systembolaget.se * SoRAD (Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning) kartlägger på regeringens uppdrag utvecklingen av den totala alkoholkonsumtionen i Sverige.