Trygga boendemiljöer och behovet av regelförenklingar i bostadspolitiken

I valdebatten som arrangerades av Företagarna, Svenskt Näringsliv och Handelskammaren var Uppsalas politiker eniga om en sak: Det behövs fler bostäder i trygga boendemiljöer som människor med vanliga inkomster har möjlighet att bo i. Något som går helt i linje med Systemhus vision #allaskabo.

– En viktig del i Systemhus strategi är att vara med och påverka samhällsutvecklingen och även om vi har projekt runt om i hela Sverige inser vi betydelsen av att vara förankrade i den dynamiska Uppsala- och Stockholmsregionen. Ett kommande exempel på vår lokala närvaro är vårt deltagande på Uppsala Bo&Leva mässa 29 september, säger Gustav Magnusson, marknadsansvarig på Systemhus. Foto:Juan Follier

Systemhus närvarade igår under näringslivets väl arrangerade valdebatt med lokala politiker i Uppsala. I likhet med slutbetänkandet från Delegation Bostad 2030 framkom att tillgången till en egen bostad är en grundläggande faktor för möjligheten till ett arbete, integration i samhället och framtida kompetensförsörjning. Enligt Bostad 2030 kommer det behövas 800 000 bostäder före 2030.

Många anser att bostadspolitiken har kommit bort i valdebatten men inte i Uppsala dit Systemhus nu har lokaliserat sitt huvudkontor. Samsynen om en långsiktig och brett förankrad bostadspolitik var slående och att det behövs fler bostäder i trygga boendemiljöer som människor med vanliga inkomster har förutsättningar att bo i.

För företag som Systemhus, med fokus på att producera kostnads- och yteffektiva, klimatvänliga och modernt designade hyresrätter, är just tillgången på byggbar mark, regelförenklingar och det statliga investeringsstödet en betydande faktor för att förverkliga visionen #allaskabo.

Alla partier var inbjudna till Företagarna, Svenskt Näringsliv och Uppsala Handelskammares valdebatt. Foto: Anders Blomkvist

Snabbfakta

Systemhus har huvudkontoret i Uppsala och projekterar och bygger nu i Upplandsbro, Norberg, Gullspång, Motala, Heby, Österskär. Många fler kommuner på väg in. Mer info på: www.systemhus.se

”Ett kommande exempel på vår lokala närvaro är vårt deltagande på Uppsala Bo&Leva mässa 29 september.”
Gustav Magnusson, marknadsansvarig