Skyltar för personer med synnedsättning

Report this content

(2011-11-22) Systemtext identifierade ett behov av adekvata utrymningsskyltar. I samarbete med Synskadades Riksförbunds tillgänglighetskonsulter skapades produkten Supernova® Taktil. Moderna skyltar färgefterlysande i mörker, vars egenskaper ökar möjligheten för ett stort antal personer med synnedsättning att orientera sig och finna utrymningsvägar på egen hand.

Den noggranna produktutvecklingen har tagit knappt ett år och resultatet är en helt ny produktkategori – Supernova® Taktil skyltar – som möter de lagkrav som finns för att skapa ett jämställt och tillgängligt samhälle för alla. På Systemtexts initiativ påbörjades samarbetet med SRF (Synskadades Riksförbund). Tillsammans har man utvecklat material och skyltlösningar enligt de krav och behov som finns.

Sven Totté, marknadschef, Systemtext:
– Supernova® Taktil vänder sig främst till personer med synnedsättningar. Vi har kombinerat två olika funktioner, den patenterade färgefterlysande Supernova® egenskapen med punkt- och relieftext.

­ Jimmy Pettersson, tillgänglighetskonsult på SRF:
– Det finns ett stort behov av skyltar som fungerar till 100 procent! Tidigare har det inte funnits skyltar, för personer med synnedsättning, i så stor utsträckning och lite har hänt inom detta område de senaste 15-20 åren. När nu materialet finns ligger utmaningen att hitta vettiga placeringar för skyltarna.

Systemtext och SRF har utarbetat noggranna instruktioner och rekommendationer, hur och var skyltarna ska monteras. Något som välkomnas av Jan Haenel, Senior Advisor Brandteknik på Kidde Sweden:
– Det har aldrig funnits riktigt bra hjälpmedel eller utrymningsskyltar för synskadade. Supernova® Taktil skyltar innebär helt nya möjligheter. De kan dessutom användas av både seende och personer med synnedsättning. Nu tittar vi på hur utrymningsvägar ska markeras på ett nytt sätt. Rekommendationer och monteringsanvisningarna stödjer oss i arbetet.

För ytterligare information, kontakta:

Marie Krüeger, VD Systemtext. Tel: 040-680 51 03. E-post: marie.krueger@systemtext.se

Sven Totté, marknadschef Systemtext. Tel: 040-680 51 16. E-post: sven.totte@systemtext.se

Läs mer på www.systemtext.se

Systemtext hjälper företag i olika branscher att synas bättre. Vi levererar skyltar och dekorer för en kvalitativ och innovativ visuell kommunikation och är kända för vårt engagemang, omtanke och kreativitet. Systemtext är ofta en kritisk länk i större projekt hos kunden. I Skandinavien är vi marknadsledare på ljusskyltar, foliedekorer och arbetsmiljöskyltar. Rikstäckande produktion och montage i egen regi tryggar snabba leveranser, hög kvalitet och konkurrenskraftiga erbjudanden. Vi finns i Malmö, Stockholm, Göteborg och Växjö. Läs mer på www.systemtext.se