Ny svensk livsmedelskoncern bildas – lägger bud på Nordic Rice

Report this content

– Taam Food Group AB (publ.) siktar på 1 miljard kronor i omsättning inom tre år

Serieentreprenören Haider Al-Kaizhwan – huvudägare till Sveriges enda risfabrik och grundare av Hot Chilly – bildar matkoncernen Taam Food Group (Taam). Från start består koncernen av tre förvärvade dotterbolag med en prognostiserad omsättning på 220 MSEK. Taam har lagt ett strategiskt bud på aktierna i Nordic Rice. Ett förvärv i linje med Taams ambition att bli den ledande aktören i Norden inom världens kök, så kallad etnisk mat. Det totala värdet på budet är cirka 87 MSEK och motsvarar 10 kr per aktie. Betalningen kommer att ske med nyemitterade aktier i Taam Food Group.

Taam har vuxit snabbt genom förvärven av bolagen Hot Chilly, BRK Food och Lazzat Foods. Med Nordic Rice får Taam en årlig prognostiserad omsättning på cirka 270 MSEK. Målet är att omsätta 1 miljard kronor inom tre år. En notering av bolaget är planerad att ske under året.

Taam erbjuder livsmedelskedjor, storkök och fristående handlare en helhetsleverantör av mat från många av världens stora kök – exempelvis Medelhavet, Mellanöstern, Balkan, Asien och Indien.​ Koncernen erbjuder över 1 500 produkter från 30 länder och har cirka 2 000 kunder.

– Intresset för etnisk mat – nya kök och matvaror – har aldrig varit större i Sverige och till det kan vi lägga den stora efterfrågan som finns hos alla de som flyttat hit från andra länder. Och vi ska bli deras huvudleverantör, säger Haider Al-Kaizhwan, vd och grundare till Taam och Nordic Rice.

Bolagets strategi är att skapa en stark och lönsam tillväxt, dels organiskt genom starka varumärken och vidareutveckling inom dotterbolagen, dels genom förvärv av nyckelleverantörer för att bredda utbudet i produktportföljen med exempelvis egen produktion. Sammantaget handlar det om att som en enskild leverantör ska kunna erbjuda en stor bredd av mat från olika delar inom världens kök.

– De här bolagen blir starkare och kan växa snabbare tillsammans än var och ett för sig. Vi bedömer också att Nordic Rice aktieägare får möjlighet att delta i en snabb tillväxtresa med god och stabil lönsamhet, säger Haider Al-Kaizhwan och fortsätter:

– Jag har en gedigen erfarenhet av mat med ett upparbetat nätverk över hela världen vilket gynnar samtliga bolag inom koncernen. Strategin handlar om att kombinera förvärv med att växa organiskt genom vidareutveckling av dotterbolagens varumärken för att ytterligare bredda produktportföljen. Redan i dag har vi Sveriges mest sålda tomatpuré i vårt sortiment.

För mer information kontakta:
Haider Al-Kaizhwan, vd och grundare, e-post: haider@taam.se, eller tel. 073-879 99 91.
Louise Bergén, presskontakt, e-post: louise.bergen@taam.se, eller tel. 070-491 90 96.

Om Taam Food Group AB (publ.)

Taam Food Group är en matkoncern som erbjuder som livsmedelskedjor, storkök och fristående handlare, en helhetsleverantör av mat från världens kök – exempelvis från medelhavet, mellanöstern, Balkan, Indien och Asien. Taam Food Group AB bildades 2022 och har tre dotterbolag inom koncernen – Hot Chilly AB, Lazzat Foods AB och BRK Food AB. Huvudkontoret ligger i Stockholm.

Taggar: