Täby Friskola vann nordisk matematiktävling

Report this content

Täby Friskola har återigen kammat hem finalen i den nordiska matematiktävlingen Sigma 8. Finalen avgjordes i norska Trondheim i hård konkurrens med lag från övriga nordiska länder. Klasstävlingen för åttondeklasser är en av de mest prestigefulla matematiktävlingarna och konkurrensen är stenhård med problemlösning på hög nivå.

Redan före finalen var Täby Friskola flerfaldiga Sverigemästare i matematik eftersom ett lag från klass nio tidigare i år också vann tävlingen Högstadiets Matematik. Nu har det duktiga teamet i klass åtta inte bara vunnit Sverigefinalen, utan även den nordiska finalen i Trondheim som genomfördes nu den 1-3 juni.

Teamet fick en förstaplacering för sitt projektarbete med 39 av 40 möjliga poäng, och på andra plats när det gäller problemlösning, endast 2 poäng efter det vinnande laget från Danmark.

– Vår skola har många års framgångsrik matematikundervisning med ett fantastiskt gäng inspirerande och duktiga lärare, det har vi ett kvitto på nu, säger Karin Järleby, rektor på Täby Friskola.

Roligt med problemlösning
Att Täby Friskola i Täby kommun har en framgångsrik matematikundervisning visar också resultaten på de nationella proven i matematik, där skolans elever ligger högt över snittet. Den förstelärare på skolan som lett det vinnande laget är förstelärare Anna Efremova.

– vi har helt otroliga elever. Hela tävlingen var på engelska och det ställdes stora krav både på matematikkunskaper, samarbete och engelska. Det är en väldig kick som lärare att se hur eleverna jobbar på en nivå som inte många vuxna skulle klara av, säger Anna Efremova.

Det vinnande laget i Sigma 8:
Elvis Ekman
Thomas Dellwik
Stina Fredriksson
Emma Kuttainen Thyni
Alla går i årskurs 8 på Täby Friskola.
Coach: förstelärare Anna Efremova

Det vinnande laget kommer att firas på Täby Friskolas skolavslutning nu på torsdag, den 11 juni kl 13.45-14.45.

Mer information om tävlingen finns på http://www.sigma8.se/

För mer information kontakta gärna:
Karin Pontén, Vår pr-byrå, 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se
Karin Järleby, rektor Täby Friskola,