Täby Park nominerat till Svenska Designpriset

Hur skapar man en grafisk identitet åt en stadsdel som inte finns? När arbetet med identiteten för Täby Park inleddes var det ännu flera år kvar innan bygget skulle börja. Ofta löser man detta genom att skapa mer eller mindre verklighetstrogna renderingar som ska visa hur husen blir. Oscar Liedgren tänkte annorlunda:

Nominerat bidrag Tby Park identitet

– Jag ville komma bort från konstruerad verklighet. Istället var det viktiga att sätta människors fantasi i rörelse. Om de kan se sig själva cykla med barnen till skolan i Täby Park, och längta efter det, har jag lyckats, säger Oscar.

Med detta som utgångspunkt skapades en identitet som bärs upp av bland annat den handtecknade logotypen och illustratören Jens Magnussons fantasifulla illustrationer. En annan viktig del är den språkliga identiteten, som utformats i samarbete med copywritern Mattias Jersild.

Maria Campos Björkquist, marknadschef på Täby Park AB fyller i:

– Vår identitet är så mycket mer än en logotyp, typsnitt och bildmanér. Den är en egen berättelse, unik och fantasieggande. På så sätt säljer den drömmen om ett liv, istället för att begränsa sig till kvadratmeter, fasadmaterial, prislappar och andra hårda värden.

Omröstning på webben från 9 september
Omröstningen startar 9 september på www.designpriset.se och alla som vill får vara med och rösta.

Det här är Täby Park
Täby Park AB är samägt av Skanska och JM. Den nya stadsdelen ligger mitt i Täby och de första invånarna flyttar in 2020. När allt är klart 2035 kommer omkring 25 000 personer att bo och arbeta där.

Det här är Svenska Designpriset
Svenska Designpriset är instiftat av Batteri Kommunikation och har som målsättning att främja och utveckla svensk grafisk design och kommunikation. Priset delas i år ut för fjortonde gången. Vinnaren presenteras den 17 oktober på Rondo i Göteborg. Läs mer på www.designpriset.se

Kontaktpersoner
Oscar Liedgren, designer på Oscar Liedgren Studio AB. Telefon 070-319 14 16, e-post oliedgren@me.com

Maria Campos Björkquist, marknadschef på Täby Park AB. Telefon 073-078 13 77, e-post maria.camposbjorkquist@taby-park.se

Taggar:

Snabbfakta

Stadsdsdelen Täby Park som bl.a. utvecklas av JM och Skanska är nominerad till Svenska Designpriset i kategorin Identitet – Grafisk Identitet. Nomineringarna till Svenska Designpriset har gjorts av en jury, och från 9 september får också allmänheten vara med och rösta. För att rösta på Täby Park: gå in på designpriset.se, klicka dig fram till rätt kategori (”Identitet – Grafisk Identitet”) och välj sedan Täby Park. Röstningen öppnar 9 september.

Citat

Oscar Liedgren, Oscar Liedgren Studio AB