TAC får ramavtal med norska försvaret

TAC får ramavtal med norska försvaret Norska försvaret har slutit ett femårigt ramavtal med TAC för renovering, ombyggnad och nybyggnation av Terningmoen-anläggningen, i sydöstra Norge. Avtalet är värt 11 MSEK och avser produkter och tjänster för styrning och övervakning av värme, ventilation och luftkonditionering. Ramavtalet kommer även att leda till nya uppdrag för det norska försvarets utbyggnadsprojekt i sydöstra Norge. Projekteringsarbetet för Terningmoen har påbörjats och de första leveranserna från TAC sker i augusti. Bygget beräknas vara färdigt i slutet av 2005. - Det privata nybyggandet är i stort sett lika med noll i Norge. Den offentliga marknaden håller en mer normal nivå. Därför koncentrerar vi oss på marknaden för renovering och service och under 2003 har vi kraftigt ökat vår försäljning på denna marknad, säger Gunnar Syversen, TAC Norge. - Vi vill också arbeta in vår filosofi om öppna system, som tillåter kommunikation mellan olika tekniska enheter och funktioner, i byggherrens medvetande. Vår plattform kan användas även till mer jordnära funktioner som behovsstyrd reglering av ljus, värme, kyla, ventilation och solskydd, säger Gunnar Syversen. TAC beräknar att den norska marknaden för företagets installationer och tjänster uppgår till cirka 1,2 miljarder NOK. För ytterligare information, kontakta Arne Frank, Koncernchef, TAC AB Tel: 040-38 69 02, mobil: 070-445 53 70, e-mail: arne.frank@tac.com Ann-Sofi Wahlgren, Corporate Communications Manager, TAC AB Tel: 040-38 69 23, mobil: 070-248 69 23, e-mail: ann- sofi.wahlgren@tac.com Besök oss på www.tac.com Om TAC TAC bidrar till att den moderna människan, som tillbringar mycket av sin tid inomhus, mår och presterar bättre - direkta resultat av ett ökat inomhusklimat. Det här möjliggörs av TACs koncept för effektiva byggnader - Open Systems for Building IT®. Detta ger våra kunder fördelar såsom ökad energibesparing, valfrihet, flexibilitet, säkerhet och användarvänlighet TAC ägs av riskkapitalbolaget EQT och har dotterbolag och partners i ett 70-tal länder över hela världen. TAC har totalt cirka 2 000 medarbetare och hade år 2002 en omsättning på ca 3 400 MSEK. Huvudkontoret och verksamheten i Europa har sitt säte i Malmö. Det regionala huvudkontoret för Syd- och Nordamerika finns i Dallas och för Asien-Australien i Perth. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/06/20030606BIT00080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/06/20030606BIT00080/wkr0002.pdf