• TAC/

TAC fick återigen priset för bästa produkt på den globala IT-mässan LonWorld®

TAC fick återigen priset för bästa produkt på den globala IT-mässan LonWorld® För tredje gången på fyra år har TAC vunnit kategorin Best New Product på den globala IT-mässan LonWorld som i år arrangerades i Toronto. Mässan är en samlingsplats för företag som utvecklar produkter för den öppna nätverksplattformen LonWorks®. Tekniken introducerades i början av 90-talet och idag beräknas flera tusen företag världen över utveckla produkter baserade på denna plattform. Ett stort användningsområde är Building IT, fastighetsautomation. Genom att installera ett LonWorks nätverk i en fastighet kan exempelvis funktioner för värme, ventilation, passagekontroll och belysning integreras i en samverkande systemlösning. Några av fördelarna med tekniken är ökade möjligheter till energieffektivisering, förenklade rutiner för drift och underhåll, ökad säkerhet och bättre inneklimat. Fastigheter som förses med Building IT får även ett ökat marknadsvärde genom att bland annat intelligenta funktioner och inneklimatet kan anpassas till olika hyresgästers krav, exempelvis i en kontorsbyggnad. Den produkt TAC fick pris för på LonWorld 2002, TAC Xenta® 110-D, är en zonregulator som samtidigt kan styra och övervaka ett flertal funktioner i två rum samtidigt. Tekniken med zonstyrning är en ny trend inom Building IT och förutom att den förenklar installationsarbetet öppnar den helt nya möjligheter att kombinera krav på förbättrad inomhuskomfort och energibesparingar. Zonindelningen kan göras med hänsyn till de krav som ställs avseende energieffektivitet, av enskilda människors komfortkrav för den egna arbetsplatsen, utnyttjandegraden av kontorsytan och andra liknande krav. Genom att definiera en del av exempelvis en kontorsbyggnad i zoner, som är oberoende av hur den faktiska rumsfördelningen ser ut, får man en flexibilitet som underlättar vid framtida rumsförändringar. När nya behov uppstår, och som kanske leder till att väggar ska flyttas, är det enkelt att konfigurera om ett nätverk där TAC Xenta 110-D och andra LonWorks-produkter ingår. För ytterligare information, kontakta Lars-Göran Hallgren, European Market Manager, TAC AB Tel: 040-38 68 85, mobil: 070-445 53 19, e-mail: lgha@tac.se Ann-Sofi Wahlgren, Corporate Communications Manager, TAC AB Tel. 040-38 69 23, mobil: 070-248 69 23, e-mail: anwa@tac.se Besök oss på www.tac.com Bilder finns att ladda hem under www.tac.com - Press Room - Image Library Om TAC-koncernen TAC bidrar till att den moderna människan, som tillbringar 90 procent av sin tid inomhus, mår och presterar bättre - direkta resultat av en ökad innekomfort. Det här möjliggörs av TACs koncept för effektiva byggnader - Open Systems for Building IT®. Detta ger våra kunder fördelar såsom ökad energibesparing, valfrihet, flexibilitet, säkerhet och användarvänlighet. TAC ägs av riskkapitalbolaget EQT och har dotterbolag och partners i ett 70-tal länder över hela världen. TAC har totalt cirka 2 000 medarbetare och hade år 2001 en omsättning på 2 600 MSEK. Huvudkontoret och verksamheten i Europa har sitt säte i Malmö. Det regionala huvudkontoret för Syd- och Nordamerika finns i Dallas och för Asien-Australien i Perth. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/02/20021202BIT00350/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/02/20021202BIT00350/wkr0002.pdf