Läs debattartikeln i Dagens Samhälle: Hur kan fler människor i utsatta områden komma i arbete?

Report this content

Debatten om den ökade kriminaliteten i utsatta områden går på högvarv. Det är hög tid att ta fram konkreta lösningar. Flera av Sveriges största fastighetsägare har därför gått samman för att erbjuda boende i utsatta områden praktik med validering hos lokala företagare. Det är en satsning som ger deltagarna jobb, skriver företrädare för flera fastighetsägare och samhällsutvecklare om initiativet TalangAkademin.

Läs debattartikel direkt hos Dagens Samhälle

Sverige har i dag stora utmaningar med integration av nyanlända och ungas inträde på arbetsmarknaden. Det första jobbet är ett viktigt steg för att känna delaktighet i samhället men för många dröjer det tyvärr flera år innan de får chansen att kunna försörja sig själva.

Trots att vi ser hur långtidsarbetslöshet ökar risken till psykisk ohälsa, missbruk och i värsta fall även kriminalitet får den offentliga sektorn allt mindre resurser att ge stöd till dem som är långt ifrån arbetsmarknaden. Det krävs mer effektiva insatser och förebyggande arbete.

Utvecklingen drabbar inte bara dem som hamnar utanförskap, den leder även till segregering och otrygghet bland alla boende i utsatta områden. Den ökade otryggheten kan i sin tur leda till att företag flyttar och till en försämrad samhällsservice. Fastigheter blir allt svårare att hyra ut och tappar över tid i marknadsvärde. En nyligen genomförd undersökning från Stockholms Handelskammare visar att var tredje företagare i utsatta områden nyligen drabbats av brott och var tionde överväger att flytta sin verksamhet. Händelseutveckling blir en negativ spiral som alla förlorar på, såväl boende som företagare – och hela samhället i stort.

Vi representerar några av Sveriges största fastighetsbolag och samhällsutvecklare. Vi har bestämt oss för att vända trenden genom att ställa oss bakom initiativet TalangAkademin. Tillsammans med företag som är våra hyresgäster, erbjuder vi boende i utsatta områden möjlighet till en praktik med validering, som ökar chansen att få ett jobb. Vi finns i dag bland annat på Frölunda Torg (Göteborg) samt i Sundbyberg och Huddinge (Stockholm). Verksamheten är icke-vinstdrivande och sker i nära samarbete med kommun, arbetsförmedling, det lokala näringslivet och civilsamhället.

Vi fokuserar på de första viktiga stegen in på arbetsmarknaden, med ett tydligt målgruppsperspektiv. Sedan starten har vi tillsammans intervjuat över 800 personer om framtid och jobb. Tack vare ett nära samarbete med lokala företagare har vi kunnat erbjuda 300 praktikplatser i ett brett spektrum av branscher. Praktiken innefattar en validering av individens kunskap och färdigheter som dokumenteras i ett meriterande kompetensbevis. Nästan häften av de som avslutat sin praktik har fått ett arbete.

Vi förstår och tror inte att vi ensamma kan lösa utmaningarna med integration och utanförskap. Däremot är vi övertygade om att kreativa lösningar som den här, är en förutsättning för att vända utvecklingen. Vi måste vara tydliga vilken väg framåt som vi etablerade samhällsaktörer vill ta. Vi uppmanar därför övriga fastighetsägare i Sverige att ge stöd till liknande satsningar, så att vi tillsammans kan skapa fler trygga och välmående lokalsamhällen.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 17 november 2020 kl 19:05

Uppdaterad: 17 november 2020 kl 19:00