Pressinbjudan: TalangAkademins kompetensdag 17 nov

Report this content

Vad krävs för att människor i utanförskap ska bli en uppskattad resurs i ett samhälle som ställer allt högre krav? Och hur kan ett köpcentrum vara navet för socialt ansvar och sociala insatser bidra till affärsnytta och samhällsnytta? TalangAkademins kompetensdag ger dig som journalist och besökare en fördjupad inblick i samverkansmodeller, effektmätning, samhällsekonomiska beräkningsverktyg (KAMSO) och vad forskningen säger om effektiva sociala insatser. Effektmätning från start och vilken betydelse har detta haft? Hur och vilka samhällsekonomiska vinster har TalangAkademin med partners bidragit till?

Agenda för den 17 nov

12.00 – 12.45 Välkomna! Registrering & mingellunch på Skandia, Lindhagensgatan 86, Stockholm.
12.45 – 13.00 Stina Liljekvist – Ett köpcentrum som navet för samhällsnytta
och affärsnytta, en skandinavisk modell värd att sprida vidare.
13.00 – 13.15 Stig-Arne ”Stigge” Bäckman – Från utanförskap till en uppskattad resurs,om att tänka nytt, tänka längre och utanför boxen.
13.15 – 14.00 Erik Jannesson – Om att mäta hållbarhet socialt, miljömässigt och ekonomiskt och hur en ökad förståelse för värde skapas och kan användas för tjänsteutveckling och resurseffektivitet.
14.00 – 14.20 Fika & mingel
14.20 – 15.05 Tommy Borglund – Om hållbarhetsstrategier i verksamheter, samverkansmodeller, och hur pandemi och krig bidrar till nya perspektiv rörande samhällsansvar och näringsliv.
15.05 – 15.30 Klas-Göran Sahlén - Umeå Universitet – Presentation av KAMSO-kalkylverktyg, ett beräkningsverktyg för insatser mot social utsatthet.
15.30 – 16.00 Panelsamtal med dagens föreläsare samt representanter från bl.a. fastighetsbolag, kommuner och näringsliv.

Om talarna
STINA LILJEKVIST
Chef Strategisk kommunikation & marknad Skandia, Ordförande Skandias stiftelse Idéer för livet

STIG-ARNE ”STIGGE” BÄCKMAN
Social entreprenör & grundare av TalangAkademin

ERIK JANNESSON
Ekonomie doktor i strategisk ekonomistyrning och partner på konsultföretaget Serus

TOMMY BORGLUND
Biträdande professor i företagsekonomi vid Örebro universitet samt expert inom hållbarhet

KLAS-GÖRAN SAHLÉN
universitetslektor, Institutionen för epidemiologi och global hälsa, Umeå universitet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det bjuds på en lättare lunch och deltagandet är kostnadsfritt.
Anmäl ditt deltagande senast den 11 november till: info@talangakademin.se
För press: Vid anmälan uppge gärna om du önskar separat intervju med någon av paneldeltagarna för tidsbokning

Arrangörer för dagen är:
TalangAkademin och Skandia Ideér för Livet

TalangAkademin startade 2017 med syftet att bidra till att fler människor kommer i arbete och kan försörja sig själva. TalangAkademin har idag verksamhet i Sundbyberg, Frölunda Torg och Huddinge. Gottsunda och Gränby i Uppsala samt Luleå som planeras att starta under Q1 2023.TalangAkademin är ett komplement till offentliga sektorns aktörer och samarbetar nära både kommun, stad och Arbetsförmedlingen. Vid etablering på nya orter är lokala fastighetsägare initiativtagare och huvudfinansiärer. TalangAkademin har även under en tvåårsperiod blivit beviljade medel från ESF för att utveckla nya moment och verktyg för att underlägga insteg på arbetsmarknaden.

Snabbfakta

Vad krävs egentligen för att människor i utanförskap ska bli en uppskattad resurs i ett samhälle som ställer allt högre krav? Och hur kan ett köpcentrum vara navet för socialt ansvar och sociala insatser bidra till affärsnytta och samhällsnytta?
VÄLKOMMEN TILL TALANGAKADEMINS KOMPETENSDAG den 17 Nov i Stockholm