De är Sveriges bästa talare

Årets talare: Gabriella Ahlsröm, Milad Mohammadi, Christina Stielli och Stefan Hyttfors

Talarforum har delat ut branschpriset Årets talare sedan 2006. Priset tilldelas de föreläsare som Talarforums kunder tyckt varit de främsta under det gångna året. Det har varit allt från inspiratörer och psykologer till omvärldsbevakare och ledarskapsutvecklare. Tusentals föreläsningsdeltagare har varit med och röstat på Talarforums hemsida. Nu är omröstningen klar och vilka som utsetts till Årets talare offentliggjordes under tisdagskvällens stjärnspäckade Talargala på Berns i Stockholm.

Årets talare 2014 - Kvinna: Christina Stielli

Christina Stielli är ett energiknippe som med sina insiktsfulla och inspirerande föreläsningar etablerat sig som en av de absolut bästa. Med fokus på problemlösning och kreativitet har hon imponerat och hänfört sin publik över hela landet. Med stor igenkänning och mycket allvar föreläser Christina om kommunikation, medarbetarskap, humor och att varje dag i veckan förtjänar en plan. Och framför allt; Hur viktigt det är att skratta.

— Jag är så stolt att jag nästan spricker. När jag blev meddelad att jag vunnit stod jag med mobilen i ena handen och mascaran i den andra. När polletten efter någon sekund trillade ner skrek jag högt i vederbörandes öra samtidigt som jag körde mascaran rakt i ögat. Det var en smärtsam njutning, skrattar Christina Stielli om hur hon reagerade när hon blev meddelad att hon utsetts till Årets talare - Kvinna.

— Jag pratar ju bara om det jag kan stå för, det jag kan, det jag vet bottnar i mig. Jag är personlig och berättar om mina sorger, misslyckanden och det som är bra. Jag möter människor som är precis som jag och jag är ödmjukt tacksam över att få möta alla dessa fantastiska människor, säger Christina om hur hon ser på sig själv och de människor hon möter när hon föreläser.

Årets talare 2014 - Man: Stefan Hyttfors

Stefan Hyttfors hämtar idéer och exempel från flera olika ämnesområden som han sedan mixar ihop till framtidsföreläsningar som både provocerar, inspirerar och utmanar åhörarna. Stefan är inte bara passionerad och retoriskt skicklig, han skräddarsyr varje föreläsning med konkreta exempel för att ge sina åhörare det mest relevanta för just dem. Att Stefan är en av Sveriges populäraste föreläsare råder det inget tvivel om.

Vi lever i informationsöverflöd och dessutom i en tid då många skulle betala för att slippa lyssna på män i medelåldern. Jag får betalt för att prata om det jag brinner för. Jag nyper mig ofta i armen och känner ödmjuk tacksamhet, säger Stefan Hyttfors om att sitt jobb som föreläsare.

Jag ger ofta andra rådet att utmana sig själva, så jag ska omgående boka in en veckas tysthetsmeditation, skrattar Stefan när han får frågan om hur han ska fira att han blivit utsedd till Årets talare för andra gången. Förra gången var det som Genombrott och den här gången som Årets talare - Man.

Årets talare 2014 - Moderator: Gabriella Ahlström

Gabriella Ahlström har drygt tjugo års erfarenhet som samhälls- och kulturjournalist och en lika lång erfarenhet som moderator, program- och debattledare. Hon är välkänd för sitt stora engagemang i varje uppdrag hon åtar sig. Hon är en påläst och väl förberedd moderator som skapar ett tryggt klimat på scenen, vilket i sin tur gör de medverkande spontana och mer personliga. Samtidigt betonar hon vikten av att få skratta även när man behandlar tunga ämnen. Med Gabriella som moderator händer det verkligen någonting både i hjärtat och i hjärnan.

Jag har ett stort engagemang i de frågor som tas upp och en genuin nyfikenhet på de människor jag möter. Plus att jag är ordentligt påläst. Det är viktigt för mig att skapa en känsla av trygghet och öppenhet - och att det som sägs på scenen har och får en reell betydelse, säger Gabriella Ahlström om vad hon tror har gjort att Talarforums kunder har utsett henne till Årets Talare – Moderator.

Naturligtvis är det fantastiskt bra och sporrande med uppmuntran av det här slaget. Även om man som moderator ständigt möter nya människor är det ett ensamt jobb och utan kollegor i vardagen. Att få veta att det man gör fungerar och uppskattas betyder väldigt mycket, säger Gabriella och ler när hon svara på vad utmärkelsen betyder för henne.

Årets talare 2014 - Genombrott: Milad Mohammadi

Milad Mohammadi har på bara något år fullkomligt slagit knockout på föreläsar-sverige. Med sin egen berättelse i centrum delar han med sig av inspiration och kunskap till allt från näringslivstoppar och samhällets beslutsfattare till ungdomar i problemförorten. Han får ständigt höga betyg på sina utvärderingar och ger i varje föreläsning ett minne för livet. Han ger konkreta verktyg till hur vi kan skapa en framtid med en hållbar samhällsutveckling.

Det känns fantastiskt. Jag har arbetat väldigt hårt under det senaste året med min passion att få människor att tänka annorlunda och känna sig starkare. Det är väldigt glädjande att responsen varit så stor, säger Milad Mohammadi om att ha blivit vald till Årets talare – Genombrott.

— Jag ser detta pris som beviset på att man inte längre bara är en nykomling som har talang utan också bevisat sig genom att leverera föreläsning efter föreläsning på hög nivå. Jag kommer firat priset med en längre reflektionstid. Sedan är det bara att fortsätta arbeta, säger Milad och skrattar.

Tidigare pristagare:

Nils Simonson (2006)

Rune Larsson (2007)

Björn Söderberg (2008)

Magnus Lindkvist (2009)

Jörgen Oom (2010)

Olof Röhlander (2011)

Mia Törnblom (- Kvinna, 2012)

Colin Moon (- Man, 2012)

Katarina Hultling (- Moderator, 2012)

Stefan Hyttfors (- Genombrott 2012)

Annika Östberg (- Kvinna 2013)

Paolo Roberto (- Man 2013)

Ellinor Persson (- Moderator 2013)

Robert Karjel (- Genombrott 2013)

Hans Blix (- Hederspris 2013)

Perspektiv, erfarenhet och passion

Vår passion är det talade ordet och kunskap genom inspiration!
Idag är vi inom koncernen 60 medarbetare och stolta över att vara en av världens ledande talarbyråer. Vi matchar våra kunders behov med de personer som tillför rätt kompetens, ett aktuellt perspektiv och en ny erfarenhet. Talare, moderatorer, experter, utbildare och exceptionella talanger - med förmågan att framföra sitt budskap

Tiga är silver. Tala med oss!