Fler författare förmedlas som föreläsare

Talarforum förmedlar fler författare än någonsin och den ökade volymen beror till viss del på lågkonjunkturen. I orostider vill man samlas, skapa trygghet och drömma sig bort. Litteraturen är en källa till inspiration, kreativitet och andlighet. Ett sätt att lära känna sig själv, få bättre förståelse för andra och reflektera över livet. Behovet av externa föreläsare är stort, men företagens budgetar pressade. Skönlitterära författares arvoden som föreläsare är ofta lägre än managementförfattare, vilket lett till fler förmedlingar.

Talarforum ser även en ökning av antalet författare som vill bli förmedlade som talare. Vikande bokförsäljning och hårdnande konkurrens gör att författare söker alternativa inkomstkällor. Livemötet låter sig inte dupliceras och ger en unik möjlighet för läsare att få ta del av författarens tankar bakom böckerna. Idag förväntas dessutom författare ta en mer aktiv roll i sin marknadsföring, ge intervjuer, sitta i tv-soffor och möta sin publik på olika arenor, där bland annat bokmässan i Göteborg spelar en viktig roll. Författare till självbiografiska berättelser, speciellt där man tagit sig igenom tuffa situationer, är också efterfrågade föreläsare i dessa tider. Dels för att ge kraft till andra som går igenom prövningar, men också för att förmedla kunskap inom specifika ämnen. Efterfrågade författare som föreläsare Björn Ranelid Jonas Hassen Khemiri Jens Lapidus Harald Norbelie Theodor Kallifatides Ernst Brunner Leif GW Persson Emma Hamberg Bob Hansson Herman Lindqvist Martina Haag Författare till självbiografiska historier på specifika teman är efterfrågade föreläsare Benny Haag- alkohol Jenny Lexhed - psykiatri, autism Sofia Åkerman – självskadande beteende Tommy Deogan – våld Malin Sävstam - tsunami, sorg Efterfrågade författare på temat Mat Paolo Roberto Mats-Eric Nilsson Fredrik Paulún Tina Nordström Jan-Boris Möller Efterfrågade författare på temat Klimat Pär Holmgren Madeleine Westin Johan Tell Björn Söderberg Efterfrågade författare som är Läkare/Psykologer Stefan Einhorn Per Naroskin David Eberhard Nisse Simonson Efterfrågade författare inom Personlig utveckling/ Livsåskådning Jonas Gardell Mia Törnblom Ola Schenström Elizabeth Gummesson Annika Borg Sanna Ehdin