Mångfald i Sverige 2015 och framtiden

Report this content

Mångfald är ett brett begrepp. Man kan mena allt från etnisk mångfald till arbete för att främja jämställdhet eller motverka diskriminering, då omfattar begreppet även kön, ålder och funktionshinder, sexuell läggning och klass. I andra sammanhang omfattas även bostadsort och social bakgrund. För att bättre kunna få en bild av hur arbetet med mångfald kan se ut idag och vad vi kan förvänta oss de närmaste åren har Talarforum intervjuat två av Sveriges mest kunniga mångfaldsföreläsare.

Milad Mohammadi blev, bara 22 år gammal, både Sveriges yngsta jurist och statsvetare. Han har även utsetts till Sveriges supertalang 2013, Sveriges superkommunikatör 2014 och Årets talare, genombrott 2014. Med sin dubbla examen föreläser Milad om mångfaldsarbete för både skola och näringsliv.

Charlotte Signahl har tidigare varit förbundsordförande för Röda Korsets Ungdomsförbund och ordförande för URIX. Hon är sedan 2006 företagare med fokus på föreläsningar, utbildning och att moderera och processleda konferenser.

Mångfaldsarbetet ser olika ut för olika länder. Sverige kan ligga i framkant i vissa frågor medan vi ligger efter i andra.

– Sveriges största problem är nog självbilden, en blandning mellan att vara enormt självkritisk och samtidigt ha en idé om att vi är bäst och klarar både jämställdhet och integration bättre än alla andra. Egentligen tror jag vi är ganska medelmåttiga på det mesta, hävdar Charlotte.

Och Milad håller med: – Det krävs en större värderingsdriven ansats på styrelse- och ledningsnivå att vi ska ta detta arbete mer seriöst. Jämställdhetsfrågan börjar bli en del av DNA:t för bolag och verksamheter, men mångfaldsfrågan har en del kvar innan det blir integrerad i verksamheterna, säger han.

Den mest diskuterade frågan just nu är enligt Milad hur vi ska göra för att öka mångfalden och vilka metoder vi ska använda.

– Ska vi headhunta talanger, kvotera in människor, arbeta med en mångfaldsstrategi, arbeta med ledningens värderingar - eller allt samtidigt?

– Jag tycker att det handlar mycket om etnicitet och religion just nu. Ålder och funktionsvariationer glöms nästan alltid bort, säger Charlotte.

Trender i mångfalden

– De närmaste åren kommer att handla om att vi måste var villiga att lämna ifrån oss positioner och makt för att en större mångfald ska bli representerad. Just nu är det en homogen grupp av människor på ledande positioner. Dessa måste avlägsna sig för att en större mångfald ska få plats, säger Milad.

– Jag håller med om att det kommer handla om lösningar. Där frågor som ”Hur ska vi få människor som invandrat i arbete eller studier så fort som möjligt”, "Hur ska vi nyansera vår bild av människor och börja se individers olika tillgångar och behov i stället för grupper” kommer få större plats, instämmer Charlotte.

Som i så mycket annat går det trender även i mångfaldsarbetet. Under en period kan vissa frågor belyses mer medan andra hamnar lite i skuggan. Något som vi borde tala om är olika kombinationer av grupper och frågor menar Charlotte.

– Äldres rätt till sex, äldres rätt att slippa heteronormen, blinda flyktingars rätt till utbildning samt transpersoners rätt att få utöva sin religion och tro i trygga miljöer, borde få mer utrymme säger Charlotte.

– Vi borde även börja se efter vilka värderingar de organisationer vi verkar i bär på, säger Milad.

– Vad tycker styrelsen, ledningen och organisationen egentligen? Ser vi möjligheter i olikheter eller vill vi fortsätta som vi gör? "Du måste vara förändringen du vill se i världen", sa Ghandi. Om vi själva inte står för dessa universella värden så kan vi ha vilka initiativ som helst - utan att det hjälper, fortsätter han.

Mätbara mål

För att kunna nå fram till att ha en fungerande organisation med en rik mångfald på arbetsplatsen har företagen en del att ta tag i.

– De måste aktivt börja söka kompetenser och erfarenheter så som språkkunskaper och utlandserfarenhet. Att ha invandrat i vuxen ålder är en stor merit och kunskapsresa i sig, säger Charlotte.

– Sedan så måste en chef alltid våga mäta och räkna. Att använda jämställdhetsintegrering som redskap verkar framgångsrikt även för företag. Förstå att projekt och inspirationsföreläsningar inte är en lösning på ett problem utan förstå att detta är som vilket långsiktigt kvalitetssäkringsarbete som helst. Mål, före-mätning, åtgärd, efter-mätning och så börjar man om igen med nya mätbara mål. En god ledare vågar granska sig själv, en god ledare jobbar med sina egna rädslor, tillkortakommanden och styrkor inte heller här skiljer sig detta arbete från annat.

– I rekryteringen kan man använda metoder för anonyma ansökningar, headhunta människor med utomeuropeisk bakgrund och kvinnor. Och i det dagliga arbetet kan man börja bygga upp en inkluderande miljö, satsa stenhårt på att arbeta med hela organisationens visioner och värderingar, säger Milad.

Fredrik Sjöholm

Senior Talent Director
Mobil 46703653747
fredrik.sjoholm@talarforum.se

Talarforum i Skandinavien AB
Norr Mälarstrand 6
SWEDEN

Perspektiv, erfarenhet och passion

Vår passion är det talade ordet och kunskap genom inspiration!
Idag är vi 60 medarbetare inom koncernen som är stolta över att vara en av världens ledande talarbyråer. Vi matchar våra kunders behov med de personer som tillför rätt kompetens, ett aktuellt perspektiv och en ny erfarenhet. Talare, moderatorer, experter, utbildare och exceptionella talanger - med förmågan att förmedla budskap

Tiga är silver. Tala med oss!