Talarforums grundare föreläser inför Världsautismdagen

Efter den uppmärksammade bokdebuten ”Det räcker inte med kärlek” är Jenny Lexhed, en av grundarna till talarförmedlingen Talarforum, efterfrågad som föreläsare runt om i landet. Den 1 april berättar hon om kampen för sin son i samband med Världsautismdagen.

”Det räcker inte med kärlek” är en sann och modig skildring av en mammas kamp för sin autistiske son. Efter många och förtvivlade försök att hitta rätt behandlingsmetod tvingades hon själv bli sitt barns terapeut. De psykiska påfrestningarna ledde henne in i en utmattningspsykos. Så småningom fann de en framgångsrik metod, intensiv beteendeterapi, och hennes son har lärt sig att tala, läsa, skriva, räkna och har idag ett bra liv. Det är en hoppfull berättelse om en familj i kris och vägen tillbaka.

- Jenny Lexhed är otroligt uppskattad som föreläsare. Hon är efterfrågad inom skola, vård och omsorg, men även i andra sammanhang för att hon har en historia som berör på djupet, som ingjuter mod och hopp, säger Peter Storckenfeldt, vd Talarforum.

Jenny Lexhed, född 1967 och bosatt utanför Stockholm med man och tre barn, är civilekonom och en av grundarna till företaget Talarforum som förmedlar föreläsare. Boken ”Det räcker inte med kärlek” (Wahlström & Widstrand) utkom i Sverige mars 2008, januari 2009 i Finland (Tammi) och är nu aktuell som pocket (Bonnierpocket). Förutom att den har nått en bred publik används den som kurslitteratur i utbildningar och Jenny Lexhed föreläser om sina erfarenheter. Föreläsning Jenny Lexhed 1 april kl 19.00 Högdalens bibliotek.

2 april World Autism Awareness Day - en världsdag instiftad av FN för att uppmärksamma autism och förbättra kunskap, utbildning och stöd.
- autism drabbar så många som 1 av 150 barn och 1 av 94 pojkar
- autism är den snabbast växande allvarliga funktionsnedsättningen i världen
- fler barn kommer att få diagnosen autism i år än diabetes, cancer och AIDS tillsammans
- det inte finns någon medicin eller bot för autism men att en tidig diagnos och träning kan hjälpa barnets utveckling