Pär Boman, vd och koncernchef på Handelsbanken är Årets Ledare 2012

Vid en bankett på Berns Salonger i går den 13 november utsågs Pär Boman, vd och koncernchef för Handelsbanken till Årets Ledare 2012.

Juryns motivering lyder:

”Årets ledare 2012 har framsynt och utan åthävor lotsat sin koncern genom en djup finanskris. Pristagaren har vidare gått sin egen väg och med en konsekvent tillväxtstrategi etablerat sitt företag som ett globalt föredöme i en turbulent bransch”.

Pär Boman är både en skicklig yrkesman i sin bransch och duktig på att engagera personer i sin omgivning på ett positivt sätt. Han har framgångsrikt gått sin egen väg på en global marknad som under de senaste åren har präglats av en omfattande turbulens. Han har en förmåga att både se helheten och att dyka ner i detaljerna, att anlägga ett makroperspektiv på organisationen men har också kunskap att bokföra kassan.

Årets ledare är Sveriges förnämsta utmärkelse i sitt slag. Utmärkelsen delas ut till en person som har uppvisat ett enastående ledarskap inom näringsliv eller förvaltning. Utmärkelsen instiftades 1984 och delas ut för 29:e gången. Bland tidigare pristagare märks bland andra Marcus Storch (Aga), Salvatore Grimaldi (Monark), Stefan Persson (H&M), Cristina Jutterström (Dagens Nyheter), Carl-Henric Svanberg (Assa Abloy), Eva Hamilton (SVT), Olof Faxander (SSAB) och Johan Malmquist (Getinge).

Juryn 2012 består av:

• Claes Dahlbäck, fd styrelseordförande och VD i Investor (juryns ordförande)
  • Agneta Dreber, styrelseordförande Sveriges Radio
  • Carl-Henric Svanberg, styrelseordförande British Petroleum
  • Hans Larsson, styrelseordförande Handelsbanken
  • Mats-Ola Bydell, senior client partner, Korn/Ferry International
  • Stefan Bergmark, partner, PA Consulting Group
  • Christian Lindell, vd, Zacco Sweden
  • Jon Åsberg, chefredaktör, Affärsvärlden

För mer information kontakta:

Anna Collin 08-796 64 15 anna.collin@talentumevents.se
Maria Alm, 08-796 64 13 maria.alm@talentumevents.se

Om Talentum Events

Vi är en ledande arrangör av B-2-B events som i 20 år har levererat affärskritisk information för beslutsfattare, chefer och experter. Idag har Talentum Events verksamheter i Sverige, Finland och Danmark och tillsammans erbjuder vi över 300 inspirerande arrangemang om året.

Detta betyder att var du än befinner dig i Norden så erbjuder vi spännande branscharrangemang med information, insikter och idéer som utvecklar dig och ditt företag. Du får de senaste branschnyheterna från de bästa talarna och i våra avslappnade miljöer kan du nätverka på ett sätt som känns naturligt.

Talentum Events ingår i den finska börsnoterade Talentum-koncernen som i Sverige ger ut välrenommerade tidskrifter som Affärsvärlden, Dagens Media, NyTeknik, Arbetarskydd och Lag & Avtal.