Tom Johnstone, vd för SKF, utsedd till Årets Ledare 2013

Ikväll, tisdag 12 november, utsågs SKF:s vd Tom Johnstone till Årets Ledare 2013 under en ceremoni på Berns i Stockholm.

Juryns motivering lyder:

”Med ett engagerat, tydligt och entusiasmerande ledarskap har Årets ledare 2013 fört fram ett traditionsrikt företag till positionen som oomtvistad världsledare inom sin bransch.”

Tom Johnstone är 58 år och har verkat inom SKF under 35, varav tio år som vd. Genom sitt långsiktiga strategiska arbete har Tom vidgat SKF’s affär och drivit förändringen av SKF från ett volym- till ett värdebaserat företag med ett väl utvecklat produkt- och serviceerbjudande.

Juryn 2013 består av:

Claes Dahlbäck, juryns ordförande

Agneta Dreber, styrelseordförande Sveriges Radio

Anders Nyrén, styrelseordförande Handelsbanken

Carl-Henric Svanberg, styrelseordförande BP

Mats-Ola Bydell, Senior Client Partner, Korn/Ferry International

Stefan Bergmark, Partner, PA Consulting Group

Christian Lindell, vd, Zacco Sverige

Jon Åsberg, chefredaktör, Affärsvärlden

För mer information kontakta:

Anna Collin 08-796 64 15 anna.collin@talentumevents.se

Maria Alm, 08-796 64 13 maria.alm@talentumevents.se

Om Årets Ledare

Årets viktigaste utmärkelse för ledarskap inom svenskt närings- och organisationsliv firar i år 30 årsjubileum och tillkännages tisdagen den 12 november 2013. Banketten och utnämningen av Årets Ledare äger i år rum på anrika Berns Salonger i Stockholm.

Årets ledare är Sveriges förnämsta utmärkelse i sitt slag. Utmärkelsen delas ut till en person som har uppvisat ett enastående ledarskap inom näringsliv eller förvaltning. Utmärkelsen instiftades 1984 och delas alltså ut för 30:e gången. Bland tidigare pristagare märks bland andra Marcus Storch (Aga), Salvatore Grimaldi (Monark), Stefan Persson (H&M), Cristina Jutterström (Dagens Nyheter), Eva Hamilton (SVT), Olof Faxander (SSAB), Johan Malmquist (Getinge) och Pär Boman (Handelsbanken).