Talkpool delårsrapport januari-september 2017

1 JUL – 30 SEP 30, 2017

• Nettoomsättningen uppgick till 3 360 tusen euro (2 842), en ökning med 18,3 procent
  • EBITDA på 69 tusen euro (-373) och EBITDA-marginal på 2,1 procent (-13,1)
  • EBIT på 53 tusen euro (-384) och EBIT-marginal på 1,6 procent (-13,5)
  • Resultat efter skatt på 76 tusen euro (-454).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -355 tusen euro (-1 193)

1 JAN – 30 SEP, 2017

• Nettoomsättningen uppgick till 10 257 tusen euro (7 950), en ökning med 29,0 procent
  • EBITDA på 25 tusen euro (-298) och EBITDA-marginal på 0,2 procent (-3,7)
  • EBIT på -27 tusen euro (-329) och EBIT-marginal på -0,3 procent (-4,1)
  • Resultat efter skatt på -229 tusen euro (-520).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -188 tusen euro (-1 121)

HÄNDELSER JUL-SEP, 2017

• Talkpool redovisar en nettovinst (76 tusen euro) för första gången sedan dess IPO
  • Camouflage tecknade ett viktigt kontrakt på 3,5 år med tornföretaget Cellnex i Nederländerna
  • Teckningsperioden för nyemissionen för finansiering av LCC Pakistan startade den 25 september
  • Talkpool tog över O & M-aktiviteterna i norra Haiti från konkurrent Camtel
  • Deutsche Telekom FTTH-projektet i Östtyskland fick fart och började generera vinst
  • Talkpool Mexico fördubblade intäkterna och föll ihop vinsten jämfört med andra kvartalet
  • Talkpool med partners vann Vinnova IoT-projektet för digital miljöövervakning i västra Sverige

VD-KOMMENTAR

Den positiva utvecklingen med avseende på intäkter, vinst och kassaflöde fortsatte under tredje kvartalet (Q3) 2017. Trots extraordinära kostnader för nyemissionen och projektuppstarter i Haiti redovisar Talkpool en nettovinst för kvartalet(76 tusen euro) för första gången sedan dess IPO. De förvärvade företagen Camouflage and Technetix utvecklades enligt vårt ”best case-scenario”. Talkpools IoT-verksamhet transformerades under tredje kvartalet, samtidigt som kostnaderna reducerades och orderingången ökade.

Omsättningstillväxten fortsatte och orderingången var mycket bättre än väntat, eftersom många av våra marknader utvecklades väl, med nya kontrakt och ökande ordervolymer. Den organiska tillväxten med nätoperatörer i Karibien och Tyskland ökade och våra förvärvade företag Camouflage and Technetix fortsatte att utvecklas väl under tredje kvartalet. Camouflage tecknade ett viktigt avtal på 3,5 år med tornföretaget Cellnex för underhåll av 720 radio-siter i Nederländerna. Det fleråriga underhållskontraktet ger Talkpool en stabil orderingång och ett kassaflöde som är värdefull för företagets finansiella stabilitet och tillväxt. Detta kontrakt är det första av sitt slag för Talkpool i Nederländerna och det kommer att skapa diverse möjligheter till ytterligare underhållskontrakt i landet. Tack vare två månaders intäkter från det nya kontraktet och en liten ökning av intäkterna i kärnverksamheten ökade Camouflage omsättningen med nästan 50 procent och EBITDA ökade med 35 procent jämfört med andra kvartalet. Technetix i Belgien uppvisade också en stabil försäljningstillväxt, eftersom den positiva orderutvecklingen från europeiska nätoperatörer som Deutsche Telekom, Belgacom, Vodafone och Orange fortsatte under tredje kvartalet.

Talkpool började förberedelserna för att ta över O & M-aktiviteterna för Digicel i norra Haiti från konkurrenten Camtel. Vinstmarginalerna minskade tillfälligt under tredje kvartalet, eftersom omstrukturerings- och uppstartskostnader påverkade resultatet, medan omsättningsökningen minskade under övergångsperioden under tredje kvartalet. Efter övertagandet kommer Talkpools ansvar att omfatta underhåll av hela accessnätet och även passiva komponenter som kraftutrustning på 1 443 radio-siter (tidigare 950 st). Övertagandet fortsatte in i oktober när Talkpool även övertog det fulla ansvaret för hela fibernätet i övervakningen av drivmedelsförsörjningen för alla siter i hela landet.

Den positiva utvecklingen i Mexiko fortsatte under tredje kvartalet då Talkpool Mexico utvidgade sitt arbete med Nokia och Ericsson. Prognoserna för den mexikanska ekonomin är generellt positiva och Talkpool har ett antal bra möjligheter med olika kunder. Talkpool valdes ut som bästa leverantör av Nokia i det stora ”Red Compartida”-projektet och återkopplingen från Ericsson var också mycket positiv.

Bredbandsplaneringsprojektet för Deutsche Telekom i Tyskland växte snabbt under tredje kvartalet. Talkpool är nu en etablerad leverantör av bredbandsnätverksdesign och projektledningstjänster till Deutsche Telekom i den stora statsstödda fiberutbyggnaden i Tyskland. Den federala regeringen i Tyskland planerar att rulla ut en gigabit-internettjänst över hela landet fram till 2025. Projektet på 100 miljarder euro kommer att fokusera på bandbredd, säkerhet och svarstider. Utvecklingen, inklusive virtual reality och IoT, kommer att bidra enormt till internetutvecklingen samtidigt som behovet av och intelligenta nätverk ökar.

Talkpool Mauritius kämpade med att komma ikapp förseningarna med driftsättning i fiberprojektet för Huawei. Kostnaderna för de extraarbeten som förorsakades av förseningarna hade en tydligt negativ inverkan på Talkpools omsättning och vinst under det tredje kvartalet.

I juli delade Vinnova ut 12 miljoner kronor till ett IoT-projekt för digital miljöövervakning i västra Sverige. Talkpool har en ledande teknisk roll i konsortiet och vi uppskattar Talkpools andel till cirka 2 miljoner kronor av den totala finansieringen på 12 miljoner. Konsortie-deltagarna utvecklar tillsammans ett nytt och effektivare system för insamling av information om luft- och vattenkvalitet i städer och de nyutvecklade trådlösa sensorerna utnyttjar Talkpools kommunikationslösning. Talkpool leder delprojektet för vattenövervakning. IoT-lösningen, som är baserad på Talkpools teknik, gör det möjligt att övervaka om smutsigt avloppsvatten läcker ut i rena vattendrag i samband med t ex översvämningar. Projektet är en viktig milstolpe i Talkpools affärsutvecklingsplan för smarta städer. Vi tror inte att det för närvarande finns några andra liknande lösningar på marknaden, så det här kan leda till liknande projekt i andra städer i Sverige och runt om i världen. Talkpool AB har genomgått en omvandling under tredje kvartalet och kostnaderna har minskat samtidigt som orderingången har ökat. Företaget går nu vidare från att framför allt ha utfört pilotprojekt för många kunder till att leverera kommersiella lösningar till betalande kunder.

Talkpool investerade i alla tre IoT-vertikaler (Smart Buildings, Smart Cities and Smart Industries) vilket bl a genererade lovande möjligheter och kundförhandlingar som kan leda till en genombrottsorder i närtid.

Under kvartalet arbetade Talkpools styrelse på den planerade nyemissionen som skulle bidra med cirka 32,9 miljoner kronor. Emissionen slutfördes i oktober och pengarna användes för att delfinansiera förvärvet av LCC Pakistan (Pvt) Ltd. Den långdragna och komplexa emissionen krävde mycket tid av ledningen och de höga omkostnaderna påverkade delvis resultatet negativt. Genom förvärvet blir Talkpool den ledande leverantören av nätverkstjänster i Pakistan och bolaget får en viktig hub i Mellanöstern. LCC Pakistan har en lång historia av stabilitet och god lönsamhet; Bolaget genererade intäkter på cirka 10 miljoner euro år 2016.

Fjärde kvartalet började positivt med att nyemissionen hade övertecknats nästan tre gånger när teckningstiden löpte ut den 9:e oktober. I oktober tecknade Talkpool ett 10-årigt ramavtal med Digicel Group för underhåll av telekomnätverk som omfattar alla Digicels 33 marknader i världen. Dessutom tecknade Digicel Haiti ett femårigt O & M-avtal med Talkpool, i vilket Talkpools ansvar utvidgas från 950 till 1 450 radio-siter, vilket omfattar hela Digicels mobilnät i Haiti. Den 9:e november slutfördes förvärvet av 100 procent av aktierna i LCC Pakistan. Detta är Talkpools största och viktigaste förvärv hittills och det bidrar väsentligt till att uppnå målen i Fas 1 i Talkpools tillväxtstrategi, som är att förvärva lönsamma nischföretag inom Network Services. I den andra utvecklingsfasen kommer Talkpool att utnyttja sin position inom nätverkstjänster och fokusera på att utveckla sin IoT-verksamhet genom förvärv av lovande IoT-företag och utveckling av egna smarta IoT-lösningar.

Denna information är sådan information som Talkpool är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 november 2017 kl 09.00 CET.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Strömstedt, CEO
Telephone: +41 79 790 60 40
  erik.stromstedt@Talkpool.com
Hanna Rubensson, CFO
Telephone: +46 73 140 48 40
  hanna.rubensson@Talkpool.com

Talkpool bygger, underhåller och förbättrar telekommunikationsnät globalt. Genom sin banbrytande tekniska kompetens, långa erfarenhet och smidiga affärsmodell, erbjuder Talkpool globala telekomleverantörer och operatörer högkvalitativa tjänster på kort varsel oavsett plats. Dessutom är Talkpool ett av få företag med faktiska lösningar och avtal på plats i den spännande IoT-marknaden. Remium Nordic AB är Talkpool Certified Advisor.