Talkpool delårsrapport januari-september 2019

1 JUL - 30 SEP 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 5 186 tusen euro (5 830), en minskning med 11,0 procent
  • EBITDA på -274 tusen euro (-144) och EBITDA-marginal på -5,3 procent (-2,5)
  • EBIT på -405 tusen euro (-198) och EBIT-marginal på -7,8 procent (-3,4)
  • Resultat efter skatt på -418 tusen euro (-382)

1 JAN - 30 SEP 2019

• Nettoomsättningen uppgick till 16 339 tusen euro (17 455), en minskning med 6,4 procent
  • EBITDA på -310 tusen euro (738) och EBITDA-marginal på -1,9 procent (4,2)
  • EBIT på -644 tusen euro (503) och EBIT-marginal på -3,9 procent (2,9)
  • Nettoresultat efter skatt på -1 572 tusen euro (-286)

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER JULI-SEPTEMBER 2019

• Minskad omsättning på grund av projektförseningar men en vändpunkt för orderingången
  • Rörelseresultatet negativt p g a av ökade kostnader till följd av politisk oro i Haiti
  • Nettoförlusten minskade till -418 tusen euro
  • Managed Services-kontrakt tecknades med världens största utrustningsleverantör i Pakistan
  • Smart Building-kontrakt tecknades med Sveriges största fastighetsbolag
  • Ett flertal nya IoT-produkter och lösningar för miljöövervakning färdigställdes och testades
  • Talkpool Mauritius såldes som en del av effektiviseringen av företagsstrukturen
  • En ny senior landschef anställdes för Talkpool Tyskland

VD-ORD

Talkpool arbetar vidare med att förenkla gruppstrukturen och öka fokus på IoT-portföljen och ett antal utvalda strategiska marknader. Detta arbete och de pågående förhandlingarna om ett stort projekt i Mellanöstern, som publicerades tidigare i oktober, ger Talkpool goda förutsättningar att återgå till lönsamt tillväxt under 2020 trots utmaningarna under 2019.

Som en del av förbättringsprogrammet har verksamheter med begränsad lönsamhet och litet strategiskt värde för Talkpool identifierats för försäljning och diskussioner med potentiella köpare har inletts. Talkpool Mauritius var ett av de identifierade bolagen och denna verksamhet har nu sålts.

Network Services
I Pakistan tecknades flera nya viktiga kundavtal och orderingången ökade. Intäkterna sjönk dock jämfört med andra kvartalet på grund av förseningar i några av de planerade projekten. I juli meddelades att Talkpool Pakistan vann ett kontrakt med världens största utrustningsleverantör för att underhålla ett av de största mobilnäten i Pakistan. Ordervärdet uppgår till cirka 620 tusen euro per år med ett initialt kontrakt på 360 tusen euro under de första sex månaderna. Detta var det första Managed Services-kontraktet för Talkpool i Mellanöstern / Pakistan och det är ett strategiskt viktigt steg eftersom projekt av den här typen genererar en stabil och kontinuerlig intäktsström.

Under andra kvartalet inleddes ett betydande förbättringsprojekt med omorganisation och nya processer och verktyg på Haiti. Ett projekt som beräknas pågå till slutet av året. Projektet gjorde goda framsteg i juli och augusti och en omfattande insourcing av drift- och underhållstjänsterna i Port au Prince och södra Haiti lanserades i augusti. I mitten av augusti organiserades stora demonstrationer mot den haitiska regeringen och de stigande bränslepriserna av den politiska oppositionen. Demonstrationer är inte ovanliga i Haiti och vi har sett liknande rörelser i t.ex. Frankrike, Chile och Irak nyligen. De pågår dock i normala fall bara några dagar, men protesterna och oroligheterna har nu pågått i över tre månader. Oroligheternas inverkan på Talkpool Haitis verksamheten under tredje kvartalet var betydande och den lokala organisationen var under hård press att upprätthålla servicenivån under utmanande förhållanden. Ytterligare personal togs in för att stödja vår kund i en kritisk situation och för att avlasta vår egen organisation. Denna investering satte ytterligare press på rörelsemarginalerna i Haiti vilket ledde till en force-majeur-förlust under tredje kvartalet.

IoT
I juli vann Talkpool ett viktigt kontrakt med ett av Sveriges ledande fastighetsbolag för att leverera smart building-lösningar till ett nytt stort bostads- och kontorsområde i Stockholm. Det inledande kontraktet är värt cirka 100 tusen euro. Värdet på de förväntade tilläggsbeställningarna för denna kunds kompletta fastighetsbestånd är betydande.

Detta avtal är ytterligare ett i raden av kontrakt med stora fastighets- och byggföretag och det positionerar Talkpool som en av de ledande leverantörerna av lösningar för Smart Buildings / Prop Tech i Sverige. Talkpools lösningar för Smart Buildings gör det möjligt att mäta och styra en rad olika parametrar i byggnaden, från energiförbrukning till vattenförbrukning, luftkvalitet och uppvärmning. Detta gör att hyresvärden kan kontrollera och distribuera kostnaderna bättre, men också upprätthålla en viss servicekvalitet till hyresgästerna genom att se till att t.ex. ventilation och värme fungerar som den ska. Talkpool har en stark portfölj av IoT-baserade lösningar för smarta byggnader och miljöövervakning och arbetar med både slutkunder och lösningsintegratörer för att distribuera dessa lösningar över hela världen.

Kunder som danska DS Energy och franska Homey använder Talkpools teknologi för att utvärdera energieffektiviteten i byggnader. Läs mer under: https://talkpool.io/multi-tenant-landlords-use-iot-solutions-in-building-management/

Fjärde kvartalet 2019
I oktober tecknade Talkpool Pakistan ett ramavtal för leverans av solarlösningar till en av de största mobiloperatörerna i Pakistan. Detta kontrakt som till att börja med löper under en period av tre år, har ett värde på 3 - 3,5 miljoner USD. Talkpool Pakistan har länge varit ledande inom solarlösningar och annan förnyelsebar energi och har nyligen avslutat ett stort solarprojekt för Telenor Pakistan med hundratals siter.

Sedan flera månader förhandlar Talkpool ett stort projekt i Mellanöstern. Om Talkpool vinner kontraktet kommer ett nytt dotterbolag att bildas och flera tusen personer kommer att anställas. Projektet, som inkluderar distribution, anslutning och drift av ett nytt media-nätverk, beräknas pågå i minst 5 år. De årliga intäkterna från den nya verksamheten förväntas överstiga Talkpool Groups nuvarande totala intäkter.

I november beviljade en schweizisk privat investerare med lång erfarenhet från den globala IT- och telemarknaden Talkpool ett konvertibellån på 2 miljoner euro. Lånet har noll-ränta under de första två åren och tio procent ränta under det tredje och sista året. Lånet ger både långivaren och låntagaren rätt att begära konvertering när Talkpools aktiepris överstiger 20 kronor under 10 handelsdagar. En första utbetalning på 200 tusen euro kommer att göras den första december 2019 och de återstående 1,8 miljoner euro betalas senast i mitten av februari 2020.

Trots de utmaningar som Talkpool har haft under 2019 är vi övertygade om att 2020 kommer att bli ett år med betydande tillväxt både för IoT och för Network Services och vi är fortfarande fast beslutna att nå det uppsatta målet på 40 miljoner euro och 8–12 procent EBIT 2021.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Strömstedt, CEO    Tel: +41 79 790 60 40

Talkpool tillhandahåller IoT-lösningar och telekommunikationsnätverk globalt. Genom sin avancerade tekniska expertis, långa erfarenhet och smidiga affärsmodell erbjuder Talkpool globala telekomleverantörer och operatörer högkvalitativa tjänster med kort varsel oavsett plats. Dessutom är Talkpool ett av få företag med faktiska lösningar och kontrakt på plats i den spännande IoT-marknaden. FNCA Sweden AB, +46(0)8-528 00 399 info@fnca.se, är Talkpools Certified Adviser. Läs mer på www.talkpool.com.

Denna information är insiderinformation som Talkpool AG (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 november 2019 kl. 08.30 CET.