Talkpool tecknar ramavtal med Atrium Ljungberg för smarta fastigheter

Talkpool har tecknat ramavtal med fastighetsbolaget Atrium Ljungberg, som leverantör av en helhetslösning för uppkopplingen av smarta fastigheter. Avtalet sträcker sig initialt över en femårsperiod och omfattar, behovsanalys, projektledning, installation och leverans av sensorer/mätare, IoT-nätverk och mätvärdesinsamling, dataintegration, teknisk support och systemövervakning.

Atrium Ljungberg äger och förvaltar ett stort antal fastigheter runt om i Sverige. I dagsläget omfattar det ca 1 200 000 kvm uthyrbar yta till ett värde av ca 49 mdkr. Merparten är belägna i Stockholm men det finns även samlade fastighetsbestånd i Uppsala, Göteborg och Malmö.

– Atrium Ljungberg utvecklar attraktiva och hållbara stadsmiljöer där människor vill leva, arbeta och vistas, idag och i framtiden. Vi vill ligga i framkant med uppkopplade smarta fastigheter som en del av visionen "Alla vill leva i vår stad" och skapa värdetillväxt för bolaget, våra aktieägare och samhället i stort säger Jonas Törnell inköpsansvarig på Atrium Ljungberg.

Atrium Ljungberg är sedan tidigare kund både till Talkpool och nätbolaget Nordic IoT Networks. Lösningar används för undermätning, energieffektivisering och miljöcertifiering av fastigheter. Projekt pågår för närvarande i Sickla, Kista och Slakthusområdet.

-­ Att vi får fortsatt och utökat förtroende hos Atrium Ljungberg gör oss väldigt stolta. Vi ser fram emot att få bidra med vårt IoT-kunnande och över tid skapa en helhethetslösning för smarta fastigheter tillsammans med Atrium Ljungberg säger Henrik Lindgren Head IoT Services på Talkpool.

För mer information kontakta:

Talkpool tillhandahåller IoT-lösningar och telekommunikationstjänster globalt. Genom sin tekniska expertis, långa erfarenhet och dynamiska affärsmodell erbjuder Talkpool globala telekomleverantörer och operatörer tjänster av hög kvalitet i tid oavsett plats. Inom IoT erbjuder Talkpool totallösningar för smarta byggnader och städer med fokus på miljökontroll, energibesparing och skadeprevention. Mer information finns på www.talkpool.com