Georgiens president: - Vi krossade korruptionen på två år

Report this content

- Från att ha varit ett av de mest korrupta länderna i Europa har Georgien blivit av de minst korrumperade. Idag rankas vi som det tredje minst korrupta landet i Europa och vår BNP växer med 10% om året, berättade landets president Mikhail Saakashvili för Tällberg Forums deltagare på onsdagkvällen.

Saakashvili, 38-årig jurist, valdes till presidentposten 2004 efter det blodlösa regimbytet året innan, allmänt kallat ”Rosornas revolution”. - Vi var tvingade att göra kraftfulla förändringar. Georgien var ett land där korruption och misstro härskade. Till exempel hade bara 5 procent av befolkningen tilltro till polisen. Vi sparkade 20.000 poliser och ersatte dem med nya. Sedan höjde lönerna för dem och andra statsanställda så att de fick status och en möjlighet att klara sig utan mutpengar. I dag har 75 procent av befolkningen förtroende för polisen. - Vi införde också en nolltolerans mot korruption, satte korrupta politiker och företagsledare i fängelse och beslagtog deras pengar. Vi tvingade till exempel en korrupt transportminister att ge tillbaka pengarna han stulit. För dem byggde vi 16 nya tågstationer. Vi rev deras fula arbetsplatser och ersatte dem med ny modern arkitektur. - Georgierna har fått ny kraft. När Ryssland plötsligt införde ett totalt importförbud av georgiskt vin mobiliserade människorna direkt. När den den största marknaden för Georgiens vinodlare och jordbrukare stängdes av gav de inte upp. Nya maskiner anskaffades, nya produktionsmetoder testades, förädlingsindustrin växte fram—och siktet sattes på den europeiska marknaden istället för den ryska. Vi kan inte stoppas så enkelt. Det som inte dödar oss gör oss bara starkare, avslutade Saakashvili. Frågor? Kontakta: Pernilla Halldin, Springtime, på uppdrag av Tällberg Forum Mobil: 0709-64 44 46 Epost: pernilla.halldin@springtime.nu Tällberg Forums officiella blogg: www.tallbergforum.org/blogg2006. I år är andra året som Springtime sponsrar Tällberg Foundation med presscenter i Tällberg och mediekontakter under Tällberg Forum. Springtime är ett pr-och kommunikationsföretag som jobbar med Internkommunikation, Investor Relations, Varumärkesprofilering och Public Affairs. Vi brinner för idén att det är människor som påverkar människor. Det är genom samtal som attityder, åsikter och värderingar på allvar kan förändras. Läs mer på www.springtime.nu