Informellt toppmöte: Georgiens president och Vitrysslands oppositionsledare möttes i Tällberg

Report this content

Det årligt återkommande Tällberg Forum är en mötesplats för globala ledare. Idag på förmiddagen tog Georgiens president Mikhail Saakashvili och Vitrysslands oppositionsledare Alexander Milinkievič chansen att sitta ned tillsammans för en stilla diskussion. Bo Ekman, grundare av Tällberg Foundation, som anordnat dessa globala forum Tällberg de senaste 26 åren, sade: - Tällberg Forum handlar om resultatinriktade möten. Vissa är planerade, vissa bara händer. Jag tycker det är fantastiskt att dessa två ledare fick en chans att träffas och jämföra sina verkligheter och erfarenheter. Mikhail Saakashvili valdes till president i Georgien 2004 efter det blodlösa regimbytet året innan, allmänt kallat ”Rosornas revolution”. Under tre år har han arbetat för att rensa ut det gamla statsmaskineriet. Alexander Milinkievič var oppositionens gemensamma kandidat i presidentvalet i Vitryssland tidigare i år. Han förlorade valet i mars. Under två veckor i april satt han fängslad för att ha deltagit i en ”icke-sanktionerad manifestation”. Frågor? Kontakta: Pernilla Halldin, Springtime, på uppdrag av Tällberg Forum Mobil: 0709-64 44 46 Epost: pernilla.halldin@springtime.nu Tällberg Forums officiella blogg: www.tallbergforum.org/blogg2006. I år är andra året som Springtime sponsrar Tällberg Foundation med presscenter i Tällberg och mediekontakter under Tällberg Forum. Springtime är ett pr-och kommunikationsföretag som jobbar med Internkommunikation, Investor Relations, Varumärkesprofilering och Public Affairs. Vi brinner för idén att det är människor som påverkar människor. Det är genom samtal som attityder, åsikter och värderingar på allvar kan förändras. Läs mer på www.springtime.nu