Kofi Annan får Tällberg Forums årliga ledarskapspris

Report this content

Idag, på sista dagen av årets Tällberg Forum, mottar FNs tidigare generalsekreterare Kofi Annan det tredje årliga ”Tällberg Leadership Award for Principled Pragmatism”. Kofi Annan tilldelas utmärkelsen för sitt arbete inom Förenta Nationerna. Priset består av en summa om 500 000 kr som går till Kofi Annans ”Global Humanitarian Forum”.

I sin motivering skriver Tällberg Foundation att Kofi Annan får utmärkelsen för att han ”alltid höll fast vid sin principfasta pragmatism under sina tio år som ledare för Förenta Nationerna. Kofi Annan höll rak kurs under enormt tryck genom turbulenta och oroliga tider. Med sitt inre lugn och tydliga värderingar kom han till förhandlingsbord världen över med både afrikanskt ubuntu och skandinavisk konsensus.”

- Kofi Annan har trätt fram som en av världens stora ledare med den moraliska integritet som vi behöver för att lösa vår gemensamma globala kris av mänskligt kapital, miljön och välfärden, säger Bo Ekman, grundare och ordförande för Tällberg Forum.

Årets prissumma för “The Tällberg Foundation Leadership Award” är på 500 000 kr och har möjliggjorts av Svenska PostkodLotteriet.

- De medel som Svenska PostkodLotteriet skapar går till organisationer som arbetar för en bättre och renare värld. PostkodLotteriets bidrag gör det möjligt för Kofi Annan att, genom enastående ledarskapsegenskaper, ta konkreta steg för att skapa verklig förändring på marken, säger Niclas Kjellström-Matseke, VD för Svenska PostkodLotteriet.

Utmärkelsen presenteras idag kl. 16.00 vid avslutningsceremonin på Tällberg Forum i närvara av HM Kung Carl XVI Gustaf. Ceremonin kommer att visas på Sveriges Television SVT24.
Tidigare mottagare av Tällberg Leadership Award är Lord John Browne of Madingley, tidigare VD för BP, och Russell Ackoff, ordförande för amerikanska Interact.