Baltic Princess trafikerar igen

Kryssningsfartyget Baltic Princess, som trafikerar rutten Åbo – Stockholm, är åter i trafik från och med idag. Fartyget avgår enligt ordinarie tidtabell klockan 20.15 från Åbo till Stockholm. Baltic Princess togs ur trafik för en vecka sedan på grund av ett tekniskt problem med en av propelleraxlarna. Underhållsarbetet genomfördes i Åbo hamn.

Under det tekniska underhållsarbetet fortsatte AS Tallink Grupp trafikera linjen Åbo – Stockholm med kryssningsfartyget Silja Galaxy.

Baltic Princess byggdes vid skeppsvarvet STX Europe i Finland 2008. Fartyget är 212 meter långt och har en bredd på 29 meter. Hon har en marschfart på 24,5 knop och den högsta isklassen 1 A Super. Baltic Princess har kapacitet för att transportera 2800 passagerare och 1130 längdmeter fordon.

Luulea Lääne, Communication Director, AS Tallink Grupp, e-post: luulea.laane@tallink.ee; mob: +372 5521296; www.tallink.com