Forsman & Bodenfors bakom Silja Lines nya kampanj

Report this content

Vänskap och umgänge står i fokus i Forsman & Bodenfors första kampanj för Silja Line.

På bara 20 år har vårt sociala umgänge minskat med 30 procent. Vi har helt enkelt blivit sämre på att hitta tid för varandra. Samtidig visar forskning att det är de nära relationerna som håller oss friska och lyckliga.

– Kampanjen föddes ur insikten om att det är lätt hänt att tappa kontakten med gamla vänner. Men samtidigt så är det lätt att knyta ihop gammal vänskap igen, om man bara får tid att ses och umgås. I kampanjen ville vi visa detta, hur vänskap kan vara – på riktigt, säger Samuel Åkesson, Art Director på Forsman & Bodenfors.

Silja Lines höstkampanj bygger på undersökningar som bekräftar att svenskarna tycker att det är viktigt att umgås med vänner och att vårda vänskapsrelationer. Trots det umgås vi alltmer sällan och känner inte våra vänner så bra som vi tror.
I de nya kampanjfilmerna som regisserats av Sheila Johansson får man följa olika kompisgäng som alla får svara på frågan: Varför ses ni så sällan?
– Vi ville sätta in kryssningen i ett annat sammanhang än det man är van vid. Jag tror att de allra flesta kan känna igen sig i filmerna och att vi alla har vänner som vi saknar. Det var viktigt för oss att hitta en tonalitet som kändes äkta och där har Sheila Johansson gjort ett fantastiskt jobb, säger Irene Kiisk, Creative Director på Tallink Silja AB.

Reklambyrån Forsman & Bodenfors har låtit göra undersökningen som tydligt visar att svenskarna tycker att det är viktigt att umgås med vänner och önskar att man umgicks mer.

– Vi hoppas att folk ska bli berörda och att man ska känna igen sig. Vårt budskap är att oavsett om man träffades för 20 år sedan eller för två veckor sedan så är vänskap värd att tas hand om. Att kryssa är ett utmärkt sätt att få tid tillsammans, säger Irene Kiisk, Creative Director på Tallink Silja AB.

Kampanjen går upp 5 september i tv, print, digitala kanaler och radio.

Kampanjen har tagits fram av Forsman & Bodenfors och producerats av New Land med regissör Sheila Johansson.

Arbetsgrupp Forsman & Bodenfors:

Stefan Rudels, projektledare

Samuel Åkesson, Art Director

Anna Lundqvist, Copywriter

Amelie Sandström, researcher/planner

Patrik Danroth, produktionsledare

Arbetsgrupp New Land:
Sheila Johansson, regissör
Sophie Tamm Christensen, producent
Sturla Brandth Grøvelen, DoP
Emma Backman, klippare

FAKTA/UNDERSÖKNINGEN:
507 personer deltog i en kvantitativ webbundersökning som genomfördes juni 2016.
67 % av svenskarna tycker att det är viktigt att umgås med vänner
Varannan svensk önskar att hen umgicks mer med sina vänner

29 % av svenskarna vet inte om bästa vännen trivs på jobbet
20 % av svenskarna vet inte vad bästa vännen röstade på i senaste valet