Fortsatt ökning för Tallink i mars

AS Tallink Grupp transporterade sammanlagt 550 358 passagerare i mars. Det är en ökning med 2 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Antalet transporterade personbilar ökade med 8 procent.

- Det är glädjande att se positivt resultat trots den globala finanskrisen. Vi tror starkt på att närresandet även fortsättningsvis kommer att öka. Vi fortsätter därför att satsa genom att sätta in helt nya M/S Baltic Queen på linjen Stockholm – Tallinn nu i april och uppgraderar linjen Stockholm – Riga med M/S Romantika i maj, säger Tapani Kauhanen, Marknadsdirektör på Tallink Silja AB.

På linjerna mellan Sverige och Finland ökade antalet passagerare i januari med 6,2 % jämfört med samma period 2008. Sammanlagt transporterades 216 949 passagerare, 8 042 fraktenheter och 8 297 personbilar.

Fortsatt kraftig ökning noterades på linjen mellan Sverige och Lettland. Under mars månad ökade antalet passagerare med 9,8 % jämfört med samma period i fjol. Totalt transporterades 27 864 passagerare, 1 009 fraktenheter och 4 221 personbilar.

På linjerna mellan Sverige och Estland transporterades 57 355 passagerare,
2 210 fraktenheter och 3 790 personbilar

På linjen Finland – Estland transporterades 242 366 passagerare, 7 255 fraktenheter och 37 430 personbilar under mars månad.

På linjen Finland – Tyskland transporterades 5 824 passagerare, 2 222 fraktenheter och
1 270 personbilar. Nedgången beror på trafikändringar som började gälla i september 2008 som innebär att linjen trafikeras av två fartyg i stället för tre.

För ytterligare upplysningar,

Janis Pavuls