Maj – en rekordmånad för AS Tallink Grupp

AS Tallink Grupp hade rekordmånga passagerare under maj månad 2016. Totalt blev resenärsantalet på Tallink Siljas samtliga fartyg 809 296 personer. På rutten mellan Estland – Finland sattes alla tiders rekord för maj månad med 459 086 passagerare, 80 582 personbilar samt 18 297 fraktenheter.

Maj 2016 blev en rekordmånad på många sätt. Antalet transporterade personbilar ökade till sammanlagt 103 339. På linjen mellan Estland och Sverige slogs det rekord för antalet personbilar ombord, där den totala siffran hamnade på 6 160 personbilar.

Passagerarvolymen ökade på rederiets samtliga linjer med sammanlagt 6,7 procent. Samma trend går att se för godstransporter på samtliga linjer, en total ökning med 7,3 procent jämfört med maj förgående år. En ökning på 7,5 procent går att se även på antalet personbilar, där den största andelen kommer från ökningen på rutten Estland-Finland. Däremot minskade antalet personbilar ombord på rutten mellan Finland-Sverige samt Lettland-Sverige.

AS Tallink Grupp är ett av de ledande serviceföretagen inom passagerar- och lasttrafiken på Östersjön. Rederiet trafikerar sex olika rutter mellan Estland, Finland, Sverige och Lettland. AS Tallink Grupp har en flotta på 15 fartyg, 7000 anställda och transporterar årligen 9 miljoner passagerare. Under 2017 kommer rederiet att sjösätta den nya generationens LNG-drivna snabbfärja Megastar som kommer att trafikera på linjen Tallinn – Helsingfors.

För mer information, vänligen kontakta:

Janis Pavuls
Tallink Silja AB