Marcus Risberg ny vd för Tallink Silja AB

PRESSMEDDELANDE                                                                                                                              2015-08-10

Marcus Risberg har utnämnts till ny vd för Tallink Silja AB i Sverige. Han efterträder Kadri Land som varit vd i bolaget sedan 2006. Marcus Risberg tillträder tjänsten den 15 september och fortsätter tills dess på sin nuvarande position som försäljningsdirektör på Tallink Silja AB.
Kadri Land övergår från och med den 15 september till att vara Tallink Silja AB´s styreleordförande och fortsätter på sin position inom Tallink-koncernen som styrelsemedlem i AS Tallink Grupp.

-        Förändringarna i Tallink Silja AB´s ledning har planerats under en längre tid för att säkerställa en kontrollerad överlämning inom respektive befattning och för att säkra operativ samt kommersiell kontinuitet, säger Kadri Land. Jag känner stor tillförsikt inför Marcus tillträde. Han har gedigen bakgrund och mångårig erfarenhet från branschen vilket borgar för en fortsatt god utveckling för bolaget och affärerna, säger Kadri Land, avgående vd.

Marcus Risberg har tidigare haft ett flertal befattningar inom Silja Line och Tallink Silja AB, bl.a. som ekonomidirektör mellan åren 2006 – 2008. Under perioden 2008-2014 arbetade Marcus Risberg för Nokia och Microsoft, innan han hösten 2014 återvände till Tallink Silja i rollen som försäljnings-direktör. Marcus Risberg kommer under en övergångsperiod, fram tills en efterträdare rekryterats, fortsättningsvis operativt leda försäljningsavdelningen parallellt med vd-rollen.

-        Det är vår gemensamma övertygelse att dessa förändringar skapar ytterligare möjligheter för tillväxt på den svenska marknaden samt kommer gynna såväl Tallink Silja AB som Tallink Grupp. Vårt primära fokus är att bygga vidare på det positiva momentum vi har och vi kommer fortsättningsvis utveckla vår verksamhet för att tillhandahålla ännu bättre upplevelser och möjligheter för  våra kunder och samarbetspartners, säger Marcus Risberg, tillträdande vd på Tallink Silja AB.

Samtidigt med förändringarna inom bolagsledningen  kommer nuvarande vice vd Ats Joorits att tillträda en ny tjänst som Head of Quality Management för AS Tallink Grupp; en ny koncern-övergripande funktion med målet att ytterligare stärka och utveckla kvalitetsarbetet för Tallinks och Silja Lines produkter och tjänster.

-       Det är med stor glädje som jag åtar mig den nya rollen som Head of Quality Management. Tallink Grupp har alltid värnat om kvalitet och den nya tjänsten är ytterligare ett bevis på att Tallink ser kvalitetssäkring som ett viktigt inslag för våra kunder och som en avgörande konkurrensfördel på marknaden, säger Ats Joorits, tillträdande Head of Quality Management.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kadri Land                                                             Marcus Risberg
Tallink Silja AB, avgående vd                               Tallink Silja AB, tillträdande vd
Mobil: 073 978 60 45                                            Mobil: 070 623 33 32
E-mail: kadri.land@tallinksilja.com                       E-mail: marcus.risberg@tallinksilja.com