Nordisk design är inspirationen för Megastar

Det är finska inredningsbyrån dSign Vertti Kivi & Co som har formgett fartygsdesignen i de publika utrymmena ombord på Megastar. Inspirationen är hämtad ifrån nordisk design.

Tallink ville förbättra bekvämlighetsupplevelsen för lokala resor och valde dSign Vertti Kivi & Co som partner för utformningen av några av de mer framstående och viktiga delarna av Megastar. I uppdraget ingick att utveckla en minnesvärd Megastar-upplevelse baserad på den återkoppling som kommit från kunderna.

Arbetet med att ta fram fartygets design påbörjades i januari 2015 och fartyget har byggts i Meyer-varvet i Åbo. Finsk expertis har använts vid utförandet av designen. Till exempel har de unika lamparmaturerna och de fasta möblerna tillverkats i Åbo-regionen. Inredning ombord på Megastar består av unika designelement och högkvalitativa produkter från de främsta varumärkena i branschen. För att skapa en bekväm resa har en hel del uppmärksamhet ägnats åt att skapa ett naturligt flöde för besökarna.
– Än en gång har vi använt de erfarenhetsfokuserade synsätt som vi är kända för. Målet var att vuxna passagerare ska kunna utforska fartyget och uppleva glädjen av att göra nya upptäckter. Med detta i åtanke har olika oas-liknande utrymmen skapats i fartyget som komplement till de långa lockande vyer som leder från en atmosfär till en annan, säger Vertti Kivi, inredningsarkitekt och VD på dSign Vertti Kivi & Co.

Kundernas önskemål var ett mindre antal hytter och fler sittplatser ombord på fartyget, vilket har inneburit mer utrymme för restauranger. Nu finns 2800 sittplatser samt sju olika restauranger och kaféer. Matalternativen sträcker sig från Burger King till à la carte-restauranger. Det är Megastars publika områden som har designats av dSign Vertti Kivi såsom entréhall, lounger, lekrum och samtliga restauranger: Victory Bar, Sea Pub, Fast Lane, Delight Buffet, Chef’s Kitchen och Burger King.

Utformningen av fartyget skapar en trevlig atmosfär och spännande kundupplevelse för den två timmar långa resan. Den kombinerar avkoppling, arbete, kulinariska upplevelser och imponerande möjligheter till shoppa i en trevlig mix för olika målgrupper, allt från familjer till affärsresenärer.

Bilder:

Ytterligare information och intervjuförfrågningar:

dSign Vertti Kivi & Co

Miina Karske +358-40-5164348, miina.karske(@)dsign.fi
www.dsign.fi

Tallink Communication Director of AS Tallink Grupp
Luulea Lääne +372 552 1296, luulea.laane[@]tallink.ee

dSign är ett inredningsföretag som hanterar hela designprocessen från idé till kostnadseffektivt projektgenomförande. Deras designprojekt varierar från heltäckande konceptplaneringsprojekt till lättare ansiktslyftsrenoveringar. Den speciella kompetensen omfattar design av kryssningsfartyg, restauranger, hotell och butiker. Av de tusentals projekt som företaget har slutfört omfattar även ett antal av dessa privata hem, köpcentrum, kontor och flygplan. Företaget är känt för inspirerande och flexibel design. I de mest utmanande projekten använder de sitt SpaceAlive-koncept, vilket gör det möjligt att justera karaktären och atmosfären i ett utrymme för olika situationer.