Nyrenoverade Silja Symphony seglar igen på Östersjön

Kryssningsfartyget Silja Symphony har under de senaste två veckorna genomgått ett ansiktslyft och sätts på lördag åter i trafik på sträckan Stockholm – Helsingfors. Fartyget har bland annat fått renoverade DeLuxe-hytter, helt nya familjehytter varav tio med Mumintema, en väsk- och skobutik och en ny Old Port Pub. Systerfartyget Silja Serenade genomgick liknande förändringar i november 2015.

Den engelskinspirerade Old Port Pub har fått ett rejält ansiktslyft. Renoveringen går helt i linje med de övriga, stilrena förändringar som gjorts på Silja Lines fartyg de senaste åren. Passagerarna kan nu njuta av pubens breda öl- och ciderutbud i en fräsch, ljus och modern miljö. Ovanför pubens ingång har det byggts en scen som bland annat kommer att fungera som en artistscen under Live@Promenade-konserterna.

Genom åren har vi byggt upp en scen på promenaden inför Live@Promenade-konserterna. Med den nya scenen hoppas vi på att kunna skapa en ännu härligare konsertkänsla för våra passagerare samt erbjuda större konserter och spännande liveartister, säger Vala Esfahanian, Entertainment & Onboard Experience Manager på Tallink Silja AB.

Moderna DeLuxe-hytter och ny konferenslobby

Silja Symphonys DeLuxe-hytter och fartygets konferenslobby har renoverats såsom på systerfartyget Silja Serenade i november 2015. DeLuxe-hytterna har inretts med nya textiler, heltäckningsmattan ersatts av allergivänligt golvmaterial och en elegant atmosfär har skapats med nya lampor och unika mönster som pryder väggarna. Den finska inredningsarkitekten Marjut Nousiainen, som ritat både de nya DeLuxe-hytterna och konferenslobbyn, har även använt ljussättning för att skapa olika atmosfärer i den nya och moderna konferenslobbyn.

Familjehytter med Mumintema

Även samtliga familjehytter har renoverats med nya textiler och likaså här har heltäckningsmattan bytts ut till allergivänligt golvmaterial. Tio familjehytter har dessutom fått ett nytt och roligt Mumintema.

Mumintrollet är inte bara en mycket omtyckt gestalt bland våra yngsta passagerare, även de äldre uppskattar de charmfulla och folkkära Muminkaraktärerna. Inredningen är tagen som direkt ur en saga med sina vackra motiv som pryder väggarna, säger Janis Pavuls, marknadsdirektör på Tallink Silja AB.

Utöver redan nämnda uppdateringar har det även öppnat en modern väsk- och skobutik med namnet Step & Shine. I butiken säljs i huvudsak väskor, men den shoppingsugne hittar även skor, hattar, handskar och plånböcker. Kända varumärken som Vagabond, Vans, Inuovo, Wenger, Ulrika, Campomaggi, Lumi, Radley London, Guess, Eternel och Desigual finns representerade. Butikens visuella identitet är skapad av arkitektbyrå Aprocos och arkitekt Heikki Mattila.

Läs mer om renoveringen av Silja Symphony här: www.tallinksilja.se/nya-silja-symphony

Janis Pavuls

Tallink Silja AB