Nytt passagerarrekord för Tallink

AS Tallink Grupp transporterade sammanlagt 900 149 passagerare under juni månad 2011. Det är 10 procent mer än föregående år och ett nytt, historiskt junirekord för Tallink. Antalet transporterade fraktenheter och personbilar ökade med 4 respektive 7,6 procent under samma månad.

Största ökning noterades på linjen mellan Sverige och Lettland där 79 438 passagerare (+15%) transporterades. På linjerna mellan Sverige och Finland transporterades 324 273 passagerare (+6%) och på linjerna mellan Sverige – Estland var motsvarande siffra 88 623 (+11%). Under juni månad transporterades även 395 614 passagerare (+10%) mellan Finland och Estland, samt 12 201 passagerare mellan Finland och Tyskland.

- Detta är mycket glädjande, historiskt höga junisiffror som visar att Tallink Silja fortsätter att växa. Vi ser mycket positivt på kommande sommarmånader och märker tydligt att våra moderna fartyg och breda destinationsutbud lockar nya resenärer, säger Kadri Land, VD på Tallink Silja AB

Även antalet transporterade fraktenheter och personbilar ökade under juni månad.
Totalt transporterades 114 056 personbilar, en ökning med 7,6 procent; samt 24 357 fraktenheter, vilket motsvarar en ökning med 4 % jämfört med motsvarande period i fjol.

AS Tallink Grupp är det ledande passagerarrederiet på Östersjön med 18 fartyg som

trafikerar under varumärkena Tallink och Silja Line på sju linjer. Tallink har 6 800 anställda i

Estland, Finland, Sverige, Lettland, Ryssland och Tyskland

Luulea Lääne                                                                 Janis Pavuls,