Nytt passagerarrekord för Tallink i juli

Med 1 092 823 transporterade passagerare under juli månad i år har Tallink för andra året i rad överträffat rekordet att transportera mer än en miljon passagerare under en månad. Jämfört med samma period i fjol ökade passagerarvolymerna i juli med nästan fyra procent, meddelar AS Tallink Grupp.

Under juli månad transporterade Tallink 421 936 passagerare (- 0,5 %) på linjerna mellan Sverige och Finland. På linjen mellan Sverige och Estland transporterades 103 852 passagerare (+1%). Mellan Stockholm och Riga ökade antalet transporterade passagerare med två procent till 76 876 passagerare. Störst ökning noterades på linjen mellan Helsingfors och Tallinn där Tallink under juli månad transporterade 474 853 passagerare (+10%). På linjen mellan Finland och Tyskland transporterades 15 306 passagerare (- 15 %)

Även antalet transporterade fraktenheter och personbilar ökade under samma period. Tallink transporterade 147 217 personbilar (+11%) och 21 478 fraktenheter (+13 %) under juli månad 2010.

AS Tallink Grupp är det ledande passagerarrederiet på Östersjön med 19 fartyg som trafikerar under varumärkena Tallink och Silja Line på sju linjer. Tallink har 6800 anställda i Estland, Finland, Sverige, Lettland, Ryssland och Tyskland.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Luulea Lääne
Kommunikationsdirektör