Premiär för Östersjöns gourmetupplevelse

Nu är det premiär för höstens gastronomiska höjdpunkt på Östersjön signerad Silja Line. Menu Signature hösten 2012 är en fantastisk mat- och vinupplevelse av högsta klass som i år tagits fram i samarbete med det italienska vinhuset Barone Ricasoli.

Höstens Menu Signature har skapats av den finske kocken Matti Jämsén som till vardags arbetar som kökschef på restaurangerna G.W. Sundmans och Sundmans Krog i Helsingfors. År 2011 kom Matti på femte plats i tävlingen Bocuse d’or i Lyon.

-       Höstens meny är i toppklass och vi är oerhört stolta och glada att kunna presentera denna kombination av utsökta smaker ombord. Det är ett vinnande koncept och Matti Jämsén är en oerhört skicklig kock som komponerat en av de bästa Menu Signature hittills, säger Tomi Söderström, Customer Experience Manager på Tallink Silja OY.

Menu Signature 2012:

* Getostmousse, marinerade grönsaker och balsamicovinäger

* Glaserad kalvbräss, selleripuré och bräserad selleri
* Stekt havskräfta, räktartar och inlagd gurka

* Kycklingterrine, ankleverkräm och champinjoner

* Grillad marulk, smaksatt med oliver, blomkål och rökt mjölk
* Halstrad marmorerad oxfilé, karamelliserad lök och örtsallad

* Vit chokladmousse, maräng med citron och mjölkglass

Höstens Menu Signature serveras fr.o.m.01.09.2012 t.o.m. mitten av januari 2013

Menu Signature är en sjurätters specialmeny som sedan 2005 komponeras varje

vår och höst. Menyerna tas fram av Silja Lines erkänt skickliga kökschefer och prisbelönta sommelierer i samarbete med utvalda vinhus. Internationella stjärnkockar bjuds även in för att komponera dessa exklusiva gourmetmenyer. Menu Signature är unik, inte minst för att den tar sin form efter de utvalda vinerna och inte tvärt om.

För mer information, vänligen kontakta:
Janis Pavuls, Kommunikationschef
Tallink Silja AB
E-post: janis.pavuls@tallinksilja.com

- Höstens meny är i toppklass och vi är oerhört stolta och glada att kunna presentera denna kombination av utsökta smaker ombord. Det är ett vinnande koncept och Matti Jämsén är en oerhört skicklig kock som komponerat en av de bästa Menu Signature hittills
Tomi Söderström, Customer Experience Manager på Tallink Silja OY