Premiär för Tallink och Silja Lines nya skeppsviner

Tallink och Silja Line presenterar ett nytt sortiment av storsäljande skeppsviner och champagne. Enligt tradition byts skeppsvinerna ut vartannat år. Så från maj månad är Tallink Siljas skeppschampagne Bauchet Brut Champagne (Frankrike), mousserande vin är Brioso Spumante Extra Dry (Italien), rött vin är Zonin Velluto Appasimento (Italien) och vitt vin är Geil Riesling Trocken (Tyskland). Skeppets specialbryggda öl som också är utvalda på två år har nu fått sina arvtagare. De senaste tillskotten är Bell Porter från Suomenlinna Brewery och Sireen från det estniska bryggeriet Pühaste.

I början på maj var det premiär för rederiets nya skeppsviner, men urvalsprocessen startade långt tidigare. Tallink Siljas skeppschampagne, mousserande, röda och vita viner väljs vartannat år på väldigt strikta kriterier från över hundra kandidater. Vinerna måste vara av hög kvalitet och passa till många rätter och ändamål. Processen med att välja ut vinerna tar ett halvår och görs av ett team av företagets sommelierer. Bland annat görs blindtester.
– Det handlar om flera hundra viner, berättar Erkki Rintala, sommelier på fartyget Silja Symphony. Prover skickas till Tallinn där en första gallring sker, sedan är vi ett tiotal personer där i november som under strikta tester i två dagar testar; champagne, mousserande och vitt första dagen och andra dagen rött, säger Erkki Rintala.

För att välja ut skeppsölen utlystes en tävling där bryggerier från Finland, Estland, Sverige, England, Danmark, Norge och Lettland blev inbjudna att delta. 40 ölsorter från 15 mikrobryggerier som motsvarade kriterierna kvalade in till tävlingen. Efter flera tester, bland annat ett blindtest, tog sig sex fantastiska kandidater vidare till finalen. Där drog alltså Bell Porter från Suomenlinna Brewery och Sireen från det estniska bryggeriet Pühaste, det längsta stråt.

När det var dags för lansering av dryckerna i Sverige bjöd rederiet in press samt Michel Jamais, en av landets mest välkände konnässör av dryck. Tillsammans med representanter från de olika vinhusen samt Erkki Rintala guidade de igenom provsmakningar av dryckerna.

Skeppsvinerna säljs i taxfree-butikerna ombord på Tallinks och Silja Lines samtliga fartyg. Dryckerna säljs även i vinbarerna och serveras i restaurangerna. Skeppsvinerna har varit storsäljare i många år och är väldigt populära bland passagerarna.

Fakta om Tallink Siljas skeppsviner 2017 – 2019

Skeppets champagne: Bauchet Brut Champagne, Frankrike (€28,9 / 0,75 l)

Bauchet Brut är en specialblandning av 70% Pinot Noir och 30% Chardonnay. Passar fint till smördegsbaserade klassiska rätter och lätta asiatiska rätter.

Skeppets mousserande: Brioso Spumante Extra Dry, Veneto, Italy (€8,5 / 0,75 l)
Druvorna pressas mjukt, den andra jäsningen görs enligt charmatmetoden, som i stor utsträckning används i Prosecco. Vinet lagras på fällning tre månader och mognas därefter ytterligare tre månader i flaskan innan det finns tillgängligt för försäljning.

Brioso är utmärkt som aperitif men passar bra även till kalla snacks, fisk och skaldjur, sallader och vitt kött.

Skeppets vita vin: Geil Riesling Trocken, Tyskland (€8,5 / 0,75 l)
De fullmogna druvorna skördas i slutet av september. Efter jäsningen hålls vinet i kontakt med jästen i ytterligare tre månader för att intensifiera aromerna och mjuka upp syrligheten.

Detta vin kan avnjutas som det är, men passar utmärkt till det asiatiska köket samt klassiska fisk- och skaldjursrätter.

Skeppets röda vin: Zonin Velluto Appassimento, Italien (€8,5 / 0,75 l)
Velluto Appassimento framställs av de finaste druvorna som mognar på Venetos kullar, och har gjorts minnesvärt av sina intensiva aromer och sin sammetslena konsistens. Druvorna torkas minst i minst en månad. Torkningen sker på stora mattor av plast eller halm i klimatkontrollerade torkrum, den så kallade appassimentometoden. Jäsningen är lång och långsam och varar i 4-6 veckor, vinet mognar i 4 månader på franska ekfat. Vinet passar utmärkt till pastarätter från Medelhavet samt till grillat eller bräserat kött.

För ytterligare information:

Argo Aosaar, Head of Purchasing Department, Tallink Duty Free, argo.aosaar@tallink.ee  (vin)

Nele Nedaškovskaja, Beverage Manager, Tallink Duty Free, nele.nedaskovskaja@tallink.ee (öl)