Premiär för Tallink Siljas nya skeppsviner och champagne

Nu är det premiär för Tallink Siljas helt nya sortiment av skeppsviner och champagne. Enligt tradition byts skeppsvinerna ut vartannat år. Tallink Silja presenterar från och med den 1 maj det vita vinet St. Ursula Sommelier Select (Tyskland), det röda vinet Saint Seine (Frankrike), det mousserande vinet Heretat El Padruell D.O. Cava (Spanien) och champagnen Pannier Brut Selection (Frankrike).

Vartannat år byts Tallink Siljas skeppsviner ut och processen att välja de olika vinerna och champagnen sker genom noggranna tester.

Vi testar hundratals viner som provas mot strikta kriterier utefter kvalité, doft, smak, utseende och design. Utmaningen är att välja fyra perfekta viner som passar alla, från nybörjare till finsmakare. Våra konsumenter är vår viktigaste utgångspunkt, säger Erkki Rintala, Sommelier på Silja Symphony och årets sommelier 2007 i Sverige.

Skeppsvinerna har under flera år varit Tallink Siljas mest sålda viner med en total årlig försäljning av drygt en halv miljon flaskor.

St. Ursula Sommelier Select har en utsökt struktur i smaken och en tilltalande touch av sötma i en fin kombination med citrus. De fruktiga aromerna göra att vinet har en lång och fräsch eftersmak. Rieslingdruvan tillför livlighet och styrka till Pinot Grigions mjuka fruktighet, vilket resulterar i ett vin perfekt att avnjutas som det är eller i kombination med mat. Det passar utmärkt till fisk, skaldjur eller pasta med gräddiga såser.

Saint Seine är ett mjukt och fruktigt vin. Grenache ger en djuplila färg och en arom av fruktiga hallon med kryddiga undertoner av peppar, kanel och tapenade. Syrah har en mycket mörk färg och sirapslikt utseende med aromer av vilda bär och kanel med inslag av mynta. Tillsammans bildar de här två druvorna ett lättdrucket vin perfekt att avnjutas som det är eller på picknick. Passar även perfekt till grillat kött, grytor, medelhav mat, vilt och charkuterier.

Heretat El Padruell D.O. Cava är en lättdrucken, fyllig och livfull Cava som har en ren, fräsch och ihållande eftersmak. Den passar utmärkt till rökt lax och kaviar och serveras bäst vid 6°C. I enlighet med den traditionella metoden sker den andra jäsningen i samma flaska som sedan distribueras till kund. Vinet lagras med sin bottensats i minst ett år.

Pannier Brut Selection Champagne är en klassisk blandning av Chardonnay (40 %), Pinot Noir (30 %) och Pinot Meunier (30 %) som långsamt lagras i minst 3 år i Panniers vinkällare. Pannier Brut Selection Champagne görs huvudsakligen av blåa druvor som ger champagnen en frikostigt fruktig arom. Den långa jäsningsperioden tillför komplexitet och finess med en touch av rostade toner.

För ytterligare information:

Johanna Wedin
Pressansvarig Kommunikation, Tallink Silja AB
E-mail: johanna.wedin@tallinksilja.com

Erkki Rintala, Sommelier på Silja Symphony och årets sommelier 2007 i Sverige.