Rekordresultat för Tallink - mer än en miljon passagerare i juli

Med 1 054 087 transporterade passagerare under juli månad har AS Tallink Grupp slagit rekord i att transportera mer än en miljon passagerare under en månad. Jämfört med motsvarande period i fjol ökade antalet passagerare i juli i år med 16 procent. Största passagerarökningen noterades på linjerna Sverige – Lettland, Sverige – Finland och Finland – Estland.

- Att slå passagerarrekord mitt under den pågående globala ekonomiska krisen känns riktigt skönt. Det är ett kvitto på att vi fortsätter locka både nya och gamla resenärer till Östersjöns modernaste flotta. Vårt breda utbud av spännande destinationer i kombination med nya, fräscha fartyg har visat sig vara mycket framgångsrikt. säger Kadri Land VD på Tallink Silja AB På linjen Sverige – Lettland ökade antalet passagerare med 61 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Totalt transporterades 75 631 passagerare, 890 fraktenheter och 10 255 personbilar. På linjerna mellan Sverige och Finland ökade antalet passagerare i juli med 11 % jämfört med samma period 2008. Sammanlagt transporterades 424 233 passagerare, 5 839 fraktenheter och 39 993 personbilar. På linjerna mellan Sverige och Estland transporterades 102 768 passagerare (+3 %), 2 585 fraktenheter och 8 864 personbilar. På linjen Finland – Estland transporterades 433 384 passagerare (+23 %), 7 839 fraktenheter och 68 307 personbilar under juli månad. På linjen Finland – Tyskland transporterades 18 071 passagerare, 1 809 fraktenheter och 5 158 personbilar under juli. Nedgången beror på trafikändringar som började gälla i september 2008 som innebär att linjen trafikeras av två fartyg i stället för tre. Statistiken i tabellform finns på nästa sida. För mer information, vänligen kontakta Janis Pavuls Kommunikationschef Tallink Silja AB Tel. 08 - 666 34 29 Mobil. 073 – 978 60 48 E-mail: janis.pavuls@tallinksilja.com AS Tallink Grupp's passenger, cargo unit and passenger car numbers for July 2009 were the following: -------------------------------------------------------------------------------- | | July 2009 | July 2008 | change | -------------------------------------------------------------------------------- | Passengers | 1 054 087 | 906 056 | 16,3% | -------------------------------------------------------------------------------- | Finland-Sweden | 424 233 | 381 950 | 11,1% | -------------------------------------------------------------------------------- | Estonia-Finland | 433 384 | 351 602 | 23,3% | -------------------------------------------------------------------------------- | Estonia-Sweden | 102 768 | 99 430 | 3,4% | -------------------------------------------------------------------------------- | Latvia-Sweden | 75 631 | 47 069 | 60,7% | -------------------------------------------------------------------------------- | Finland-Germany | 18 071 | 26 005 | -30,5% | -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- | Cargo Units | 18 962 | 24 151 | -21,5% | -------------------------------------------------------------------------------- | Finland-Sweden | 5 839 | 6 970 | -16,2% | -------------------------------------------------------------------------------- | Estonia-Finland | 7 839 | 9 608 | -18,4% | -------------------------------------------------------------------------------- | Estonia-Sweden | 2 585 | 3 720 | -30,5% | -------------------------------------------------------------------------------- | Latvia-Sweden | 890 | 1 029 | -13,5% | -------------------------------------------------------------------------------- | Finland-Germany | 1 809 | 2 824 | -35,9% | -------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------------------------- | Passenger Vehicles | 132 577 | 104 313 | 27,1% | -------------------------------------------------------------------------------- | Finland-Sweden | 39 993 | 34 218 | 16,9% | -------------------------------------------------------------------------------- | Estonia-Finland | 68 307 | 46 803 | 45,9% | -------------------------------------------------------------------------------- | Estonia-Sweden | 8 864 | 8 418 | 5,3% | -------------------------------------------------------------------------------- | Latvia-Sweden | 10 255 | 6 910 | 48,4% | -------------------------------------------------------------------------------- | Finland-Germany | 5 158 | 7 964 | -35,2% | --------------------------------------------------------------------------------