Säljstart för Tallinks senaste tillskott Megastar

Idag, 15 november 2016, är det säljstart för biljetter till det senaste tillskottet i Tallinks flotta – höghastighetsfartyget Megastar. Fartyget, som levereras av Meyervarvet i Åbo, kommer att göra sin första rutt mellan Helsingfors och Tallinn den 29 januari 2017.
– Med Megastars ankomst ökar vi standarden på våra höghastighetsfartyg, genomsnittspriset på biljetterna kommer dock att förbli densamma. Under de senaste tio åren har vi transporterat 41 miljoner människor på just denna rutt. Det har gett oss massvis med kunskap, insikter och feedback som vi nu har använt oss av i utformningen av Megastar. Bekväm logistik, stort shoppingområde och olika restaurangkoncept. Vi har även använt oss av miljövänliga lösningar vid produktionen av Megastar, något som blir allt viktigare för oss och våra passagerare, säger Lembit Kitter, styrelsemedlem AS Tallink Grupp.

Megastars leverans är planerad till den första halvan av januari 2017, vilket möjliggör för rederiet att planera fartygets första rutt till den 29 januari. För att säkra biljetter och undvika överbokning släpper Tallink nu samma antal biljetter som ersättningsfartyget Superstar har kapacitet till. Megastarts namn kommer att ersätta Superstars namn från och med tisdagen den 15 november.

Megastar har 62 procent mer utrymme än de nuvarande höghastighetsfartygen på samma rutt. Det nya fartyget har alltså 40 procent mer utrymme för passagerare, och har en kapacitet på 2800 passagerare. För att skapa en smidigare och enklare logistik vid på- och avstigning av fartyget har det tagits fram en tvåvånings-lösning, som möjliggör för personbilar och större fraktbilar att passera in och ut genom olika nivåer. Det har även byggts ett garage med 150 parkeringsplatser som är sammankopplad med butiken, så att man på ett enkelt sätt får tillgång till shoppingområdet ombord.

En nyhet är att det kommer att finnas fyra olika reseklasser ombord på Megastar. Förutom befintliga klasser som standard Star class, uppgraderad Comfort Class och exklusiva Business Lounge har det tillkommit ett nytt område, Sitting Lounge, som ingår i biljettpriset för en Star class-biljett. Det här är ett helt nytt koncept för höghasighetsfartygen, med ett lugnt loungeområde med bekväma fåtöljer. Här finns mer än 300 platser och massor av laddstationer för mobiltelefoner och annan elektrisk utrustning.

Det kommer att finnas sju olika restauranger och kaféer ombord på Megastar – en klassisk bufférestaurang, à la carte-restaurang, snabbmatsrestaurang och kaféer. Även pubar och barer finns ombord på det nya fartyget. Det finns även ett lekområde för passagerare som reser med barn.

Megastar blir 212 meter långt och har kapacitet för att transportera 2800 passagerare. Det miljövänliga fartyget använder LNG som drivmedel, men kommer även att kunna köras på diesel. Megastar kommer att följa de nya och mer strikta utsläppsbestämmelser som uppförts för ECA-området, Östersjön inräknat. Energieffektiviteten kommer att förbättras märkbart på fartyget som har en bruttodräktighet på 49000 ton och marschfart på 27 knop. Fartyget har tagits fram specifikt och skräddarsytts för rutten Tallinn – Helsingfors. Den innovativa skrovformen minimerar strömningsmotståndet och säkerställer att fartyget fungerar väl i isförhållanden.

WWF Finland och Tallink ordnar nu en gemensam donationskampanj för att skydda och bevara Östersjön, där de som deltar får möjlighet att få med sitt namn ombord på Megastar. Mer information om fartyget finns på http://megastar.tallink.com

För ytterligare information:

Luulea Lääne, Kommunikationsdirektör, AS Tallink Grupp,
Tel: +372 5521296,

E-mail: luulea.laane@tallink.ee

Bilder finns tillgängliga på  https://imagebank.tallink.com/main.jsp TS Ships-> Tallink -> Megastar