Silja Europa börjar segla till Olympiaterminalen

Kryssningsfartyget Silja Europa som trafikerar rutten Tallinn – Helsingfors kommer från och med den 23 april 2016 börja segla till Olympiaterminalen i centrala Helsingfors. Bytet av terminal medför även förändringar i fartygets tidtabell.

Margus Hunt, försäljnings- och marknadsdirektör för AS Tallink Grupp, menar att terminalbytet till Olympiaterminalen medför en större variation för passagerarna när det kommer till såväl tidtabeller som ett något bekvämare läge vid ankomst, nära till hjärtat av Helsingfors.

-       Våra fartyg på linjen Helsingfors – Stockholm trafikerar även de till Olympiaterminalen. Terminalen har ett väldigt bra läge, intill centrala Helsingfors. Vid utformningen av tidtabellen var vi tvungna att ta i beaktande tillgång till kajplats och de övriga fartygens tidtabeller. Vi hoppas den nya tidtabellen passar väl nu under vår och sommarsäsongen, säger Margus Hunt.

Från och med den 23 april trafikerar Silja Europa dagligen från Olympiaterminalen kl. 8.00. Ankomsttiden till Tallinn D-terminal är kl. 11.30. Från Tallinn D-terminal är avgångstiden kl. 17.30. Ankomsttiden till Helsingfors är kl. 21.00. Silja Europa transporterar passagerarbilar och mindre fraktenheter.  Övriga fraktenheter, såsom lastbilar och släpvagnar transporteras av de andra fartygen på rutten – Sea Wind, höghastighetsfartygen Star och Superstar samt kryssningsfartyget Baltic Queen.

Silja Europa togs i trafik på linjen Tallinn – Helsingfors den 13 mars 2016, detta efter att ha fungerat som flotell i Australien i över ett år. För tillfället trafikerar fartyget till Tallinn D-terminal och Västra Hamnen i Helsingfors.

Under sommaren kommer Silja Europa även göra sex stycken specialkryssningar till Visby och Gotland, med start i juni.

Innan Silja Europa återvände på linjen Tallinn – Helsingfors genomgick hon ett ansiktslyft. De mest genomgripande förvandlingarna har gjorts på däck 7 och 8. Både Tax Free Superstore och parfymeriet har fått en helt ny look. Restaurang Fast Lane har genomgått en fullständig make-over och den fördetta restaurangen Taurus har helrenoverats och bytts ut mot den populära italienska restaurangen Tavolata.

Silja Europa byggdes år 1993 i Tyskland. Sett till antalet hytter är hon ett av världens störta passagerarfartyg. Fartyget är 202 meter långt med en bredd på 33 meter. Hon har kapacitet för att transportera över 3000 passagerare. Ombord finns det sammanlagt sex stycken hyttkategorier, fem restauranger, två barer och nattklubbar, en skönhetssalong och bastu samt fyra butiker. Silja Europa har den högsta isklassen 1A Super och marschfarten är 21,5 knop. Bildäcket har kapacitet att transportera 932 längdmeter fordon och fraktenheter.

Luulea Lääne

Communication Director, AS Tallink Grupp