Silja Europa och Baltic Princess byter rutt

AS Tallink Grupp meddelar att kryssningsfärjan Baltic Princess kommer att byta rutt och omdirgieras till linjen Stockholm – Åbo från och med  1 februari 2013. Baltic Princess kommer att ersätta Silja Europa som kommer att flytta till linjen Tallinn – Helsingfors från och med  23 januari 2013.

-          Flytten av Silja Europa till linjen Tallinn – Helsingfors är ännu ett steg i vår målsättning att erbjuda bästa möjliga upplevelse för våra kryssningsresenärer. För alla våra hundratusentals lojala kunder som verkligen sätter värde på sin fritid kommer Europa att vara ett mecka av shopping, god mat och härlig underhållning. Baltic Princess, systerfartyg till Galaxy, kommer med all säkerhet att bli våra finska passagerares förstahandsval på linjen Åbo – Stockholm, precis som Galaxy är för våra svenska kryssnings-gäster. Baltic Princess är ett mycket modernt och samtidigt charmigt och personligt fartyg som kommer att göra skärgårdskryssningen till ett oförglömligt minne, säger Peter Roose, Styrelsemedlem i Tallink.

Företaget räknar med att fartygsbytet kommer att bidra till en positiv ekonomisk utveckling avseende kostnadseffektiviteten på båda linjerna och dessutom ge ny energi åt linjen Stockholm – Åbo. Fartygsbytet ger även fördelar i form av kvalitet och stärkt identitet på linjen genom att systerfartygen Galaxy och Baltic Princess kommer att trafikera samma linje. Silja Europa är ett bra val för den ständigt volymmässigt växande linjen Tallinn – Helsingfors. Silja Europa kommer att ge en helt ny upplevelse för den estniska marknaden samtidigt som den finska marknaden erbjuds ett kärt och välkänt fartyg.

Minst lika viktig är miljöaspekten. Genom att byta fartygen minskar den totala bränsleförbrukningen och därmed inverkan på miljön. Silja Europa passar numera bättre för kortare och långsammare rutter där användandet av fossila bränslen blir avsevärt lägre. Baltic Princess å sin sida är med sin moderna teknologi bättre anpassad för dygnet runt trafik som linjen Stockholm – Åbo kräver och kommer därmed ha mindre miljöpåverkan.

Baltic Princess byggdes på STX Europa varvet i Finland 2008. Fartyget är 212 meter långt och 29 meter brett. Maxfart 24,5 knop och isklassen är 1A Super. Det 12 däck höga fartyget kan ta 2 800 passagerare och erbjuder 1 130 linjemeter för frakt och fordon. Silja Europa byggdes 1993 i Tyskland och är ett av världens största fartyg i sin klass med en längd av 202 meter, 33 meter bred och en passagerarkapacitet om 3 123. Europa har isklass 1A Super, maxfart på 21,5 knop och har 923 linjemeter för frakt och fordon.

I dagsläget trafikerar AS Tallink Grupp Helsingfors – Tallinn linjen med två nya generationens höghastighetsfärjor Star och Superstar samt kryssningsfartyget Baltic Princess. Linjen Stockholm – Åbo trafikeras idag med kryssningsfartygen Galaxy och Silja Europa. AS Tallink Grupp transporterar sammanlagt mer än 9 miljoner passagerare årligen.

Janis Pavuls                                                             Luulea Lääne
Tallink Silja AB, kommunikationschef                      AS Tallink Grupp, kommunikationsdirektör
janis.pavuls@tallinksilja.com                                   luulea.laane@tallink.ee
Tel 073 978 60 48