Tallink ökade med 15 procent i november

AS Tallink Grupp transporterade sammanlagt 620 281 passagerare i november. Det är en ökning med 15 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Passagerarökning noterades på samtliga rederiets linjer. Antalet transporterade passagerare under första kvartalet (september-november) innevarande räkenskapsår 2010/2011 ökade med 10 procent.

På linjen Sverige – Lettland noterades den starkaste ökningen av antalet passagerare. Under november månad transporterades 45 255 passagerare vilket är en ökning med
35 % jämfört med motsvarande period förra året. På linjen mellan Sverige och Estland transporterades 52 786 passagerare (+19 %) och på linjerna mellan Sverige och Finland ökade antalet passagerare med 11 procent till sammanlagt 209 377 passagerare. På linjen mellan Finland och Estland transporterade Tallink 309 176 passagerare i november (+14%) och mellan Finland och Tyskland transporterades 3 687 passagerare (+15%).

-  Det är en mycket glädjande utveckling vi ser. Vi fortsätter att öka från månad till månad och märker tydligt att våra kunder uppskattar våra moderna fartyg och vårt breda serviceutbud, säger Kadri Land, VD på Tallink Silja AB

Antalet transporterade personbilar ökade med drygt 20 procent till 70 601 och antalet fraktenheter ökade med 18 % till 26 408 enheter under november månad.

Siffrorna för första kvartalet (september – november) innevarande räkenskapsår 2010/2011 var också positiva. Antalet transporterade passagerare ökade med 11 procent till sammanlagt 1 993 293 passagerare. Ökning noterades på samtliga av rederiets huvudlinjer: Sverige – Lettland 138 427 passagerare (+18%), Sverige – Estland 177 624 (+15%), Sverige – Finland 695 641 (+2%), Finland – Estland 967 626 (+15%) och Finland – Tyskland 13 975 (-11 %). Antalet transporterade personbilar under första kvartalet ökade med 18 procent till 236 255 personbilar och antalet transporterade fraktenheter uppgick till 76 908 enheter, vilket är en ökning med 12 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

AS Tallink Grupp är det ledande passagerarrederiet på Östersjön med 19 fartyg. Verksamheten drivs på sju linjer under varumärkena Tallink och Silja Line. Tallink har 6 800 anställda i Estland, Finland, Sverige, Lettland, Tyskland och Ryssland.

Tallink Silja AB,                                                            AS Tallink Grupp
Janis Pavuls,                                                                  Luulea Lääne
Kommunikationschef                                                     Kommunikationsdirektör
Tel: 073 978 60 48                                                       E-mail: luulea.laane@tallink.ee