Tallink ökade med 18 procent under tredje kvartalet

AS Tallink Grupp transporterade sammanlagt 2 156 448 passagerare under tredje kvartalet (mars – maj) innevarande räkenskapsår, vilket är 18 procent mer än motsvarande period i fjol. Antalet transporterade fraktenheter och personbilar ökade med respektive 14 procent samma period.

Passagerarvolymerna ökade på samtliga av rederiets huvudlinjer. Under tredje kvartalet transporterade Tallink 158 632 (+37%) passagerare på linjen Sverige – Lettland. På linjen mellan Sverige och Estland transporterades 240 743 passagerare (+23%) och på linjerna mellan Sverige och Finland ökade antalet passagerare med 19 procent till sammanlagt 981 960 passagerare. De båda fartygen på linjen Finland – Tyskland återgick i trafik i slutet av april efter en tids renovering och transporterade sammanlagt 2 780 passagerare under tredje kvartalet.

Samtidigt med ökade passagerarsiffror noterades även uppgång gällande frakten.Tallink transporterade sammanlagt 68 991 fraktenheter (+14%) under tredje kvartalet innevarande räkenskapsår. Under samma period transporterades även 217 673 personbilar (+14%).

I maj månad ökade antalet passagerare som reste med Tallink med 6 procent, antalet transporterade fraktenheter med 12 procent och antalet transporterade personbilar med 12,5 procent. Största ökningen av antalet fraktenheter noterades på linjerna mellan Sverige och Estland där uppgången i maj var 35 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

AS Tallink Grupp är det ledande passagerarrederiet på Östersjön med 19 fartyg. Verksamheten drivs på sju linjer under varumärkena Tallink och Silja Line. Tallink har 6 700 anställda i Estland, Finland, Sverige, Lettland, Tyskland och Ryssland.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Janis Pavuls                                                                   Luulea Lääne
Kommunikationschef                                                     Kommunikationsdirektör
Tallink Silja AB                                                             AS Tallink Grupp
Tel: 073 978 60 48                                                       Tel: +372 5521296
E-post: Janis.pavuls@tallinksilja.com                             E-post: luulea.laane@tallink.ee