Tallink ökar fraktkapaciteten i sommar

Tallink kommer att sätta in fraktfartyget Kapella på linjen Kapellskär – Åbo under sommarmånaderna för att öka fraktkapaciteten mellan Sverige och Finland. Kapella som inte varit i linjetrafik det senaste halvåret, börjar trafikera på linjen från och med den 21 juni.

Ökad fraktkapaciteten på linjerna mellan Sverige och Finland är nödvändig på grund av den starkt stigande efterfrågan på transporter av personbilar under sommarsäsongen. Även fraktnivåerna ligger på en fortsatt hög nivå. Med Kapella kommer rederiet därför att kunna erbjuda fortsatt god fraktservice även under högsäsongen.

Kapella kommer att trafikera på linjen Kapellskär – Åbo från och med den 21 juni till och med den 31 augusti 2011. Kapella kommer att avgå från Åbo varje dag utom lördagar klockan 10.30 lokal tid med ankomst till Kapellskär klockan 20.30 samma dag. Avgångarna från Kapellskär kommer att ske varje dag utom lördag klockan 22.30 med ankomst till Åbo klockan 08.00 morgonen därpå.
Den 21 – 23 juni gäller andra avgångs- och ankomsttider och den 24 - 25 juni ligger trafiken nere på grund av nationella helgdagar i Sverige och Finland.

Mellan Sverige och Finland trafikerar även Tallinks fraktfartyg Sea Wind på linjen mellan Stockholm – Åbo. Kapella har inte varit i linjetrafik sedan ett halvår. Förra sommaren ersatte Kapella fraktfartyget Regal Star på linjen Kapellskär – Paldiski under tiden Regal Star trafikerade på linjen Stockholm – Åbo.

Kapella som har en lastkapacitet om 590 längdmeter byggdes 1974 och renoverades 1999. Mer information om linjen och tidtabeller finns på rederiets hemsida

Luulea Lääne                                            Janis Pavuls

Kommunikationsdirektör                          Kommunikationschef

AS Tallink Grupp                                      Tallink Silja AB