Tallink Silja och Röda Korset inleder samarbete

Tallink Silja AB och Röda korset inleder ett samarbete med avstamp i julkampanjen ”Kramas för de ensamma” som har som mål att stödja människor i ofrivillig ensamhet. Under fjolårets succéartade julkampanj skänkte svenska folket sammanlagt 28 miljoner kronor till Röda Korset. Nu har Östersjöns största rederi Tallink Silja gått med som aktiv samarbetspartner i Röda Korsets insamlingsverksamhet.

- Vi kommer att ställa upp med full kraft på många olika sätt för att dra vårt strå till stacken i denna angelägna fråga. Vi är mycket glada och stolta för detta starka förtroende som Röda Korset visat oss. Vi är övertygade om att detta bara är inledningen på ett positivt och långsiktigt samarbete, säger Kadri Land, VD på Tallink Silja AB.

Under hösten och vintern kommer Tallink Silja att samla in pengar till Kramkampanjen bland annat genom särskilda kramvärdar som kommer att finnas i terminalerna samt ombord på fartygen. Kramvärdarna säljer kramar från 20 kronor som går oavkortat till Röda Korsets stödverksamhet till personer i ofrivillig ensamhet i Sverige.

- Varje dag hjälper frivilliga rödakorsare till att byta ensamhet mot gemenskap runt om i Sverige. Med stöd från Tallink Silja kan vi nå ännu fler så att vi kan bidra till ett medmänskligare samhälle, säger Johan af Donner, Kommunikationschef på Röda Korset

Samarbetet mellan Tallink Silja AB och Röda Korset sker även genom att traditionella insamlingsbössor och myntboxar placeras ut i terminalerna och ombord på Tallinks och Silja Lines fartyg. Dessutom kommer särskilda Kampanjbiljetter att säljas där en del av biljettintäkterna går till Röda Korset.

Röda Korsets Kram-kampanj som stödjer det sociala arbetet i Sverige pågår fram till och med årsskiftet.

För ytterligare information, kontakta:

Janis Pavuls Johan af Donner
Tallink Silja AB Röda Korset