Tallink Silja tar dig till kulturens huvudstad 2014

Semestern har börjat och det är högtryck på sommarkryssningar. Passa på och upplev Riga som är Europas Kulturhuvudstad 2014. Du behöver inte resa långt för att uppleva nya kulturer, strandparadis eller roliga aktiviteter för barn och ungdomar. Tallink Silja tar dig till fler destinationer runtomkring Östersjön än någon annan och när solen lyser med sin frånvaro är en minisemester på Östersjön ett populärt alternativ.

Som enda aktör på Östersjön tar Tallink Silja dig till Riga som är Europas Kulturhuvudstad 2014. Trycket är högt på bokningar och det blir alltmer populärt att resa till Riga. Staden satsar mycket på att besökaren ska få en bra helhetsupplevelse och att det ska finnas någonting för alla.

- Vi är stolta över att Riga fått ett globalt erkännande och bra uppmärksamhet redan från start. Bara under det första kvartalet har antalet turister ökat med 19 procent. Vi ser stor potential att nå vår målsättning på 2 miljoner besökare under 2014, säger Vita Jermolovica, styrelsemedlem i Riga Tourism Development Bureau.

Här kommer du kunna njuta av musik framförd av Lettlands världsberömda körer, magnifika operauppsättningar, moderna konstföreställningar, konserter, stora nationella festivaler och mycket, mycket mer.

- Riga har blivit en alltmer populär turiststad och vi är stolta över att som ensam aktör kunna erbjuda våra svenska kryssningsresenärer avgångar dit dagligen. Det första halvåret 2014 har bokningarna till Riga ökat med 6 procent jämfört med föregående år och vi ser fram mot att öka volymerna ytterligare, säger Ats Joorits, vice vd på Tallink Silja AB.

För alla gourmander och matintresserade anordnar LIVE Riga tillsammans med CHEFS CLUB för tredje gången det gastronomiska projektet Delightfully Delicious Destination – Riga. Här får du njuta av lokala specialiteter i äkta slow food-anda och Rigas absolut bästa kockar kommer under året att skapa och berika menyerna med lokala produkter anpassade för varje säsong.

Johanna Wedin, Kommunikatör Tallink Silja AB, Tel: 070 – 608 73 26, 08 – 666 34 32, E-mail: johanna.wedin@tallinksilja.com

Vita Jermolovica, styrelsemedlem i Riga Tourism Development Bureau
Ats Joorits, vice vd på Tallink Silja AB