Tallink slår nya rekord i passagerarvolymer

Tallink Silja uppnår nya rekord i passagerarvolymer under en kalendermånad, trots det dåliga sommarvädret. I juli reste sammanlagt 1,165 miljoner passagerare med Tallink Silja, vilket är 0,5 % fler än förra året, meddelar AS Tallink Grupp.

Under juli månad valde sammanlagt 1 165 349 passagerare att resa med Tallink Siljas fartyg, samtidigt som nytt rekord i passagerarvolymer nåddes på linjerna mellan Sverige – Estland och mellan Finland – Estland. Båda linjerna ökade sina passagerarvolymer med 6,1 % och transporterade 116 199 respektive 552 155 passagerare.

– Vi är mycket glada över att passagerarvolymerna fortsätter att öka. Det ostadiga vädret har gjort att många reser längre söderut, därför är vi extra stolta över så pass starka siffror, säger Ats Joorits, vice vd på Tallinks Silja.

På linjen mellan Sverige – Lettland minskade antalet passagerare med 0,9 % till 87 585 passagerare och på linjen mellan Sverige – Finland minskade antalet med 3,6 % till 409 410 passagerare.

Antalet transporterade personbilar fortsätter att öka. I juli ökade antalet transporterade personbilar med 4,5 %, vilket sammanlagt är 156 708 bilar. Antalet transporterade fraktenheter minskade med 5,6 % till 21 380 enheter i juli.

Rederiet trafikerar inte längre linjen Finland – Tyskland sedan augusti 2011. Fartygen på denna rutt har chartrats.

AS Tallink Grupp är det ledande passagerarrederiet på Östersjön med 19 fartyg och verkar under varumärkena Tallink och Silja Line som trafikerar sex olika linjer. Tallink har 6800 anställda i Estland, Finland, Sverige, Lettland och Ryssland.

Luulea Lääne
Kommunikationsdirektör