Tallinntrafiken flyttar till Värtahamnen

Tallinks fartyg mellan Stockholm – Tallinn kommer från och med måndag den 9 mars 2009 att flytta från Frihamnen till Värtahamnen. I samband med hamnbytet kommer även ett par mindre tidtabellsjusteringar att genomföras.

Flytten från Frihamnen till Värtahamnen kommer att ske före vårens planerade fartygsbyten på linjerna Stockholm – Tallinn och Stockholm – Riga och i god tid före högsäsongen. Nybygget M/S Baltic Queen, som kommer att sättas i trafik på linjen Stockholm – Tallinn i slutet av april, är för stort för Frihamnen och flyttas därför tillsammans med M/S Victoria till Värtahamnen där Silja Lines fartyg till Helsingfors och Åbo avgår.

Hamnbytet innebär tidtabellsjusteringar från och med den 9 mars 2009 enligt följande:

Avgång från Stockholm till Tallinn kl. 17:45 svensk tid (15 minuter tidigare).
Ankomst från Tallinn till Stockholm blir den samma, kl. 10.00 (svensk tid).
Ankomsttiden till Tallinn påverkas inte av ändringarna utan är det samma10:00 lokal tid

Avgång från Stockholm till Åbo (M/S Galaxy) kl.19.30 svensk tid (15 minuter senare).
Ankomst från Åbo till Stockholm (M/S Galaxy) blir den samma, kl. 18.15 (svensk tid).
Ankomsttiden till Åbo påverkas inte av ändringarna utan är det samma 07:00 lokal tid

Åbotrafiken med M/S Silja Europa – inga ändringar.
Helsingforstrafiken med M/S Silja Symphony och M/S Silja Serenade – inga ändringar.

Rigatrafiken fortsätter som vanligt från Frihamnsterminalen där M/S Romantika ersätter M/S Regina Baltica. Från och med maj 2009 kommer Rigatrafiken trafikeras med M/S Romantika och M/S Silja Festival.

- Vårt nya fartyg Baltic Queen är större än Romantika och Victoria. I och med att fartygen blir större måste vi genomföra en del ändringar som kommer att gynna våra passagerare. Vi har redan genomfört tester som visar att omläggningen av Tallinntrafiken från Frihamnen till Värtahamen kommer att fungera väl, säger Ats Joorits, vice VD samt Försäljnings- och marknadsdirektör

För ytterligare upplysningar,

Janis Pavuls