Möt nutidens lustgård

Report this content

Nu är det möjligt för företag och organisationer att hålla sina möten i självaste lustgården. Det är Tammsvik Konferens & Herrgård som presenterar sin nya mötesmiljö Lustgården, där inredningen för tankarna till Adam och Evas paradis.

Lustgården är ett helhetskoncept byggt för stora och små möten. Byggnaden innehåller ett stort mötesrum för upp till 200 deltagare, lounger, en takterrass, samt en pool och bastu. De sinnebilder vi förknippar med paradiset finns alla representerade i inredningen; Adam och Eva, kunskapens frukt och fikonlövet. Samtliga möbler och all dekoration förstärker paradistemat på ett lustfyllt sätt. Frilansande arkitekten Mårten Bäckman har varit med och skapat Lustgården på Tammsvik: - Det är en inspirerande miljö, säger han. Stora och luftiga lokaler i härliga gröna nyanser och lekfulla anspelningar på Edens lustgård. Vi har jobbat mycket med symboler i möteslokalerna; fikonlöven finner man i poolhuset och kunskapens frukt finns avbildad i mötesrummen, eftersom deltagarna får ny kunskap här. Men bakom lekfullheten finns, som alltid på Tammsvik, en medveten strategi för lyckade möten. Den unika miljön ska ge deltagarna lusten och möjligheten att lyckas med sina möten och konferenser. Bakom varje mötesrum finns alltså en medveten tanke. Mårten Bäckman förklarar: - De lövformade borden är tänkta att bli ett samtalsämne som öppnar upp för nya diskussioner, säger han. Färgvalet är genomtänkt; de gröna nyanserna representerar paradiset, men det är även färger som höjer koncentrationen. Vi har använt rött som en kontrastfärg eftersom den är upplivande och höjer pulsen en aning. Johan Hjort som är VD för Tammsvik, förklarar varför det inte finns någon orm i Lustgården: - ”Ormen” på en konferens brukar vanligtvis vara de tråkiga lokalerna som kväver nytänkande och liksom äter upp annorlunda idéer. I Lustgården är alla trista inslag borta, här finns bara det lustfyllda. Det är vårt fokus på Tammsvik, att ta fram innovativa och inspirerande mötesplatser. Förutom möten finns det i Lustgården plats för både utställningar, föreläsningar och avslappnande kaffestunder. Deltagarna kan njuta av vårsolen på takterrassen eller ta ett dopp i poolen. Lustgården är det senaste tillskottet i Tammsviks annorlunda mötesmiljöer.