Att lita till patienten ger bättre vård

Patientcentrerad vård pratas det om, men tillämpas sällan. Tandhälsoförbundets (Tf:s) medlemmar har erfarenhet av att inte tas på allvar i den konventionella vården och inte ens om de själva upplever att besvären uppkom i samband med tandvårdsbehandling så undersökts tänderna ordentligt.

En del har varit sjuka helt i onödan i åratal eller tiotals år på grund av allergier eller förgiftning av tandlagningsmaterial. Hos andra uppträdde besvären då en tand rotfylldes och försvann då den togs bort.

Infektioner i tandköttet, tandrötter eller inuti käkbenet kan ge smärttillstånd både i käken och i andra delar av kroppen. Galvaniska strömmar uppstår  mellan olika metaller och stör kroppens eget elektriska system och ger därmed upphov till olika symtom. Även i dessa fall uppträder förbättringar då orsakerna tas bort.

Läkaren behöver titta patienten i munnen
Är man sjuk går man till doktorn. Få läkare tittar dock patienten i munnen och finns kopplingar till munhålan så upptäcks det sällan. Konventionell medicin använder inte heller provtagning som skulle kunna spåra problem till munhålan och sällan remitteras patienten till tandläkaren.

Funktionsmedicinska läkare erbjuder dock ett annat batteri av provtagningar, vilket gör att de kan upptäcka om orsaken finns i tänderna. Provtagningsmetodik finns således, men tillämpas inte i den svenska vårdens utbud av provtagning.

Patienten måste tas på allvar
Inte ens då patienten själv håller fast vid att besvären kommer från en rotfylld tand eller ett visst tandlagningsmaterial är tandläkare och läkare benägna att tro på patienten.

- Den som håller fast vid att deras besvär orsakas av tänderna måste tas på allvar, säger Tf:s ordförande Ann-Marie Lidmark. Förbundet har många exempel på personer som blivit friska då deras önskan om byte av tandlagningsmaterial eller borttagning av en rotfylld tand uppfyllts. Se exempelvis berättelsen om Britta, Tobbe, Agda, Kjell eller Siv.

Tf menar att läkare behöver kompetensutveckling för att bättre förstå munhälsans betydelse för uppkomst av olika sjukdomar. Men det behövs också möjlighet för läkare att beställa prover för att upptäcka exempelvis förhöjda kvicksilvervärden i blod och avföring, förhöjda titanhalter i nagelklipp eller i samverkan med tandläkaren analysera bakterier i tandköttet, rotfyllda tänder och i delar av käkbenet.