Bättre hälsa efter borttagning av amalgam

Amalgamets hälsorisker mörkas i vården. Alltför många är fortsatt sjuka av kvicksilver från sina amalgamfyllningar. Särkilt mycket frigörs vid tuggning och intag av varm dryck eller då man sitter vid datorn. Socialstyrelsen tar inte sitt informationsansvar på allvar utan låter både patienter och tandvårdspersonal utsättas för alltför stora hälsorisker vid amalgamarbeten.

I programmet Malou efter tio redovisar tandläkaren och professorn Björn Klinge amalgamfyllningar hos olika åldersgrupper. Av bilderna framgår att personer 40 år och äldre har amalgam i tänderna och ju äldre man blir desto fler och större amalgamfyllningar. Detta stämmer med Tandhälsoförbundets (Tf:s) uppfattning. Hälften av åldersgruppen över 40 år har kvar amalgam i tänderna. Amalgamet kommer att finnas kvar under minst 15-20 år till om inte fyllningsbyte uppmuntras och subventioneras.

Ångan giftigast

Hälften av amalgamfyllningen består av kvicksilver, vilket är ett av de giftigaste ämnena vi känner. Värst är den kvicksilverånga som ständigt frigörs från fyllningen. Avgivning av kvicksilver ökar så fort man rör vid en amalgamfyllning, äter varm mat eller intar heta drycker. I lungorna tas 80 procent av kvicksilvret upp i blodet och kan i värsta fall förgifta hela kroppen.

En liten fyllning kan innehålla mellan 0,6 till 1 gram kvicksilver, en normalstor omkring 2 gram och en stor fyllning eller en amalgamkrona minst 3-4 gram av den giftiga tungmetallen. Personer över 65 år kan ha 10 gram kvicksilver eller mer i sina tänder. Känsligheten är dock olika och att ha många amalgamfyllningar behöver därför inte betyda att man är sjukare än en person med färre sådana.

Att ständigt utsättas för kvicksilver kan orsaka kroniska sjukdomar. Vanliga symtom är sveda i tungan, metallsmak, extrem trötthet, värk i muskler och leder, mag- och tarmproblem, huvudvärk, minnesproblem, humörsvängningar, slemhinneförändringar intill fyllningarna och synbesvär. Även neurologiska problem kan uppkomma..

- Symtomen är kända effekter av kvicksilverförgiftning och WHO konstaterar att amalgamfyllningar är den största källan till kvicksilver.  Ändå mörkar svenska myndigheter att  kronisk förgiftning kan orsakas av amalgam i tänderna, säger Ann-Marie Lidmark Tandhälsoförbundets ordförande.

Doktorn hittar inget fel

Doktorn hittar sällan någon orsak till besvären och tandläkaren viftar oftast bort patientens oro över amalgamfyllningarna. En till fem procent av befolkningen kan vara känsliga för kvicksilver och har sannolikt olika kroniska sjukdomar med diagnoser som fibromyalgi, ME eller i värsta fall ALS.

Det handlar om mellan 25 000 och 125 000 personer om man räknar med att hälften av dem över 40 år har amalgam i tänderna (enligt professor Klinges redovisning) och att 1-5 procent kan vara extra känsliga exempelvis genom att ha dålig genetisk förmåga att utsöndra kvicksilver.

Tandhälsoförbundet har länge försökt påverka Socialstyrelsen att ta ansvar och upplysa vården om hur man diagnostisterar tungmetallförgiftning liksom att evidensbasera amalgamsanering för att folk inte ska bli ännu sjukare när de tar bort sina fyllningar.

Varje vecka hör flera personer av sig till Tf för råd om amalgamsanering eller bara för att få veta mer om vilka symtom som kan kopplas till kvicksilver i tänderna. Allergier går att mäta, men symtom orsakade av en smygande förgiftning är svårt att koppla till amalgamet och därför behöver diagnosmetoder utvecklas.  Alltför många är i dag sjuka helt i onödan och vården ger ingen hjälp.

Till intressant forskningsartikel från biverkningsgruppen vid universitetet i Bergen

Läs också om

Sofia som blev allvarligt sjuk efter borttagning av en amalgamfyllning.

Tandläkare Karin Öckert, som behandlat många amalgamsjuka
tel 076 211 66 65

Tandhälsoförbundet (Tf) är medlem i Funktionsrätt Sverige och arbetar för en mer jämlik och hälsosammare tandvård. Medlemmarna har besvär av dentala material, rotfyllningar, tandlöshet eller andra problem som har sitt ursprung i tänderna. Många har svåra funktionshinder.