Besviken på budgeten

Regeringens budgetförslag är en stor besvikelse för många med stora tandvårdsproblem. Det statliga stödet stödet har sänkts något, trots att det borde höjts med tanke på äldres eftersatta behov.

Tandhälsoförbundet (Tf) anser att staten sviker äldre med stora tandvårdsbehov.

- Trots rekordstora investeringar i årets budget har inga reformer på tandvårdens område föreslagits. Det statliga stödet till tandvården har till och med sänkts något, säger Tf:s ordförande Ann-Marie Lidmark.

Tf anser att åtminstone alla över 85 år borde ha fått tandvård enligt samma taxa som i hälso och sjukvården. Förslaget har väckts av utredningen om jämlik tandvård (SOU 2021:8) och innebär inte någon stor kostnad då andelen över 85 år endast utgör 3,5 % av befolkningen över 23 år. Inte ens det har regeringen lyckats lägga in i budgeten.

Tf hade hoppats på åtminstone två miljarder extra till tandvården som skulle ha kunnat komma personer äldre än 70 år tillgodo. Den kategorin har ett kraftigt uppdämt tandvårdsbehov efter alla restriktioner under pandemin.

Tel 070 7427957, kansliet tel 08 428 92 42